370 129 läst ·
715 svar
370k läst
715 svar
22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Dagens uppdatering består av golvbjälklag, trossbotten, vindpapp och isolering. Imorgon lägger jag nog golvet
Söndag: Då har jag hyrt en minigrävare för att ta upp två diken, fixa till parkeringen och gräva för plintarna till altan/veranda/terrass eller vad tusan det heter...
Måndag: Fönster och dörrar sätts in.
Tisdag: Troligtvis färdigställa loftet med trossbotten, vindpapp, isolering och golv.
Sedan hoppas jag hinna lacka/olja/luta m.m. ej bestämt vilken metod än. Sedan håller jag alla tummar jag har på skorstenskillen har tid
/Christian
Söndag: Då har jag hyrt en minigrävare för att ta upp två diken, fixa till parkeringen och gräva för plintarna till altan/veranda/terrass eller vad tusan det heter...
Måndag: Fönster och dörrar sätts in.
Tisdag: Troligtvis färdigställa loftet med trossbotten, vindpapp, isolering och golv.
Sedan hoppas jag hinna lacka/olja/luta m.m. ej bestämt vilken metod än. Sedan håller jag alla tummar jag har på skorstenskillen har tid
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jahapp, då var golvet lagt i storstugan, gränsen till parkeringen är grävd, två nya diken, dörr och fönster är monterade. Första grillningen är dessutom genomförd med gott resultat! Våran überfeta grill gjorde ett gott resultat!
Så jääääävla nice att vi kommit så långt i helgen
Lördagspasset = 12h
Söndag = 14,5h
d^_^b
Imorgon ska vi städa, klippa gräset, lägga platonmatta inför skorstensmonteringen samt köpa två stycken gasolflaskor (PK10). Får se om vi inte ska välja färg och behandla fönsterna också.
/Christian
Så jääääävla nice att vi kommit så långt i helgen
Lördagspasset = 12h
Söndag = 14,5h
d^_^b
Imorgon ska vi städa, klippa gräset, lägga platonmatta inför skorstensmonteringen samt köpa två stycken gasolflaskor (PK10). Får se om vi inte ska välja färg och behandla fönsterna också.
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Som ni kanske förstår så tycker jag det är lika roligt själv att kunna gå tillbaka i den här tråden och se vad som hände och när
Så allt som skrivs, de bilder jag publicerar och funderingar jag har är inte alltid till ert intresse
Missförstå mig rätt. Vissa tycker kanske spiken är det mest intressanta i tråden medan andra bara inspireras av grästaket
Jag försöker i alla fall täcka in alla områden som jag blir glad av 
Spiken: Handsmidda spikar från Småland om jag inte minns helt fel. Intrycket blir lite trevligare tycker jag
Första klippningen av den döda ängen.. ska räfsa bort allt gräs, klippa ner det en gång till och bort med det sista. Sedan så ska nog det gröna hitta upp
/Christian
Spiken: Handsmidda spikar från Småland om jag inte minns helt fel. Intrycket blir lite trevligare tycker jag
Första klippningen av den döda ängen.. ska räfsa bort allt gräs, klippa ner det en gång till och bort med det sista. Sedan så ska nog det gröna hitta upp
/Christian
Hej Christian!
Va roligt att vi är två med samma drömmar. Jag såg att du varit inne på min blogg. Jag njuter för varje dag som jag får se drömhuset växa, jag tycker timmerhus har en otrolig unik och fin charm... I dag har jag prova två olika färger till huset. Vi beställer färg från Norge då det är svårt att få tjärebeis i Sverige. Tjärebeis är ju det man ofta använder. Vi ska beställa färgen i morgon... Måste säga att du är otroligt duktig och händig... Stugan blir jättemysig. Du får fortsätta läsa min blogg och följa processen, fortsätta gärna kommentera och ställ frågor om du har...Ha en fin dag! Lin
Va roligt att vi är två med samma drömmar. Jag såg att du varit inne på min blogg. Jag njuter för varje dag som jag får se drömhuset växa, jag tycker timmerhus har en otrolig unik och fin charm... I dag har jag prova två olika färger till huset. Vi beställer färg från Norge då det är svårt att få tjärebeis i Sverige. Tjärebeis är ju det man ofta använder. Vi ska beställa färgen i morgon... Måste säga att du är otroligt duktig och händig... Stugan blir jättemysig. Du får fortsätta läsa min blogg och följa processen, fortsätta gärna kommentera och ställ frågor om du har...Ha en fin dag! Lin
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tack så jättemycket! Jag kommer absolut att följa din blogg med stort intresse! d^_^bsunndal skrev:Hej Christian!
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Här kommer en svag uppdatering
Som vanligt har jag jobbat och haft jour så bygget har stått helt stilla
Men men.. man lär ju jobba för att ha råd d^_^b
Idag "murade" jag upp med lättbetongblock runtom min Jötul. Självklart tog limmet slut.. hur som så kommer jag åt det resterande när kaminen står på plats. Imorgon kommer nämligen skorstenskillen och gör det sista för att sätta in kaminen. Det blir det att slipa ner allt och spackla ett par gånger till. Sedan blir det nog någon form av strukturfärg på det. Tanken är att det ska likna puts..
Nu är jag ledig i en vecka så jag ska försöka beta av så mycket det bara går!
EDIT: Jag måste får hylla mina underbara grannar som JÄMT är dundertrevliga! Idag kom han över och frågade om jag ville låna en stiftpistol 50mm (tryckluft) till innertaket ovanför verandan. Det är så himla trevligt när han kommer över och pratar lite skit med oss
Det är aldrig några problem där, bara glada miner!
/Christian
Idag "murade" jag upp med lättbetongblock runtom min Jötul. Självklart tog limmet slut.. hur som så kommer jag åt det resterande när kaminen står på plats. Imorgon kommer nämligen skorstenskillen och gör det sista för att sätta in kaminen. Det blir det att slipa ner allt och spackla ett par gånger till. Sedan blir det nog någon form av strukturfärg på det. Tanken är att det ska likna puts..
Nu är jag ledig i en vecka så jag ska försöka beta av så mycket det bara går!
EDIT: Jag måste får hylla mina underbara grannar som JÄMT är dundertrevliga! Idag kom han över och frågade om jag ville låna en stiftpistol 50mm (tryckluft) till innertaket ovanför verandan. Det är så himla trevligt när han kommer över och pratar lite skit med oss
/Christian
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Idag har jag satt färdigt sponten till verandataket. Dvs trossbotten till loftet. Sedan har jag gjort klart taket helt och hållet samt fått allt med kaminen installerat (JIPPI
)
Nu saknas bara vindskivor, planktäcket och nedre hållbräder.
Kaminen heter Jötul 602F
/Christian
Nu saknas bara vindskivor, planktäcket och nedre hållbräder.
Kaminen heter Jötul 602F
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Dagens etapp var följande:
- Färgmöte på Nordsjö Idé & Design kl 09:00. *DONE*
- Beställa matjord *DONE*
Och såhär utföll dagen i text och bilder..
- Färgmötet gick toppen och tror vi har bestämt färgen. Kopparbrun-aktig. Tyvärr hann jag inte provmåla idag då matjorden tog en rejäl svängning. Jag skulle ju bara beställa.....
Det blev en bra dag minst sagt. När jag ringde för att höra om jorden så visade det sig att jag kunde få den två timmar senare. Dessutom kom en barndomsvän förbi samt att densamme hade en traktor.. vilken jäääääkla tajming kan man säga! Av någon anledning hade jag köpt en kratta idag också :x Bara positivt!!
Imorn ska jag rensa lite sten, trycka till jorden och köpa frön. d^_^b
/C
- Färgmöte på Nordsjö Idé & Design kl 09:00. *DONE*
- Beställa matjord *DONE*
Och såhär utföll dagen i text och bilder..
- Färgmötet gick toppen och tror vi har bestämt färgen. Kopparbrun-aktig. Tyvärr hann jag inte provmåla idag då matjorden tog en rejäl svängning. Jag skulle ju bara beställa.....
Det blev en bra dag minst sagt. När jag ringde för att höra om jorden så visade det sig att jag kunde få den två timmar senare. Dessutom kom en barndomsvän förbi samt att densamme hade en traktor.. vilken jäääääkla tajming kan man säga! Av någon anledning hade jag köpt en kratta idag också :x Bara positivt!!
Imorn ska jag rensa lite sten, trycka till jorden och köpa frön. d^_^b
/C
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Nix, inte än. Får se hur detta skall lösas.. Tanken är att jag ska sätta in en solvärmare och först då tänker jag ta beslut hur vida jag ska ta upp ett ventilationshål eller inte. Jag kan inte svara förens jag har läst på hur den ska fungera i praktiken.
EDIT: Jag kanske ska nämna att jag krattade ut ca 26kbm matjord idag!
Med 10 mils frakt (t/r) så gick det totalt på 3600:- vilket får anses som ett klipp! Matjorden såg jättefin ut sånär som på lite sten och rötter. Dock inget stort eller jobbigt att ta reda på. Men det kom inte som någon överraskning utan jag blev väl förvarnad. Jag är skitnöjd faktiskt! Det är på sina ställen upp till 30cm med matjord...
/C
EDIT: Jag kanske ska nämna att jag krattade ut ca 26kbm matjord idag!
/C
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Nu rör jag ihop bilderna känns det som men idag har jag mest krattat gräs, städat och röjt, samt murat klart och satt vindpapp på loftet. Ja, just ja.. jag satte upp solcellspanelen också!
Det saknas spackel och strukturfärg.
Med andra ord, inte mycket att se direkt.. men slänger upp ett par bilder mest för att det är kul
/C
Det saknas spackel och strukturfärg.
Med andra ord, inte mycket att se direkt.. men slänger upp ett par bilder mest för att det är kul
/C