Hej byggahus!
Såhär innan femveckorssemestern håller jag på att undersöka möjligheterna att bygga ut mitt badrum själv. Huset från 1896 är av liggande timmer med ful fejkpanel på utsidan. Krypgrund.
Tanken är att bygga ut badrummet ungefär såhär:
Den färgade delen är alltså den biten jag tänkt bygga ut... Turkost är 45x220 och rött är 45x170. Vad säger ni om de dimensionerna? (Lila är golvspån för övrigt) Just i skrivande stund ser huset ut såhär, efter lite expeditioner bakom panelen för att kolla att timret är friskt:
Som ni förstår så är det i typ de delar av timret som panelen är riven på som skall tas bort.
Frågor jag har är:
Virkesdimensionerna, hur ser de ut?
Plintar eller "gjuten betongmur" som fundament?
Tror ni att timret håller för ett så stort hål? Jag har tänkt att eventuellt använda limträbalk för att stödja övervåningen så att jag inte får den i knät när jag badar.
Tror ni att jag kan ha ett fullt fungerande tätskikt över "skarven" mellan huset och utbyggnaden? Jag har mellan 0.5 och 1.5 meter till berget, så utbyggnaden skulle ju stå relativt stabilt på plintar. Frågan är om det är tillräckligt och vilket underlag som krävs.
Avloppet är också lite av ett huvudbry. Såhär ser badrummet ut just nu, strax innanför timmerväggen alltså:
Handfatet på bilden sitter alltså på timmerväggen som syns utifrån på bilden högre upp. Hur ska jag bibehålla fallet från utbyggnaden, över stenblocken och vidare in i huset?
Hur gjorde man på, säg, 50-60-talet när man gjöt såna här konstruktioner? (Kom ihåg att jag är grafiker och född '82, så jag har ingen direkt erfarenhet!) Fyllde man i och gjöt ända ner till backen eller gjöt man på befintligt trägolv? Vet inte hur det har sett ut innan badrummet och (till höger i bild) pannrummet byggdes. Jag har krupit (krypt?) i torpargrunden och försökt ta mig in till utrymmet under pannrummet och badrummet, men det är IGENMURAT! Bokstavligen! Varför? Och ventilerna i stenarna är också igenmurade. Med andra ord är hela krypgrunden under betongplattan hermetiskt avstängd. Kan det bero på att den är igenfylld? Fejk-platta-på-mark liksom? Eller är det bara så man gjorde förr?
Jag antar att jag helt enkelt får börja bila upp betongen och jaga avloppsröret ut ur huset som en arkeolog och sedan se var jag hamnar och bygga om allt i modernare material.
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2007
Län: västrägötaland
Hej!
Håller precis på med ett liknande utbygge, dock blir det både hall, badrum och en viss tillväxt av köket i vårat bygge.
golv:
jag har haft 45/220 ca 2.5 m till golvbjälkar, lade cc 60 överallt utom i badrummet där lade jag dem cc 30 eftersom jag ska ha klinker (d.v.s flytpackla) så det blir stabilt ordentligt.
tak:
45/170 dock cc 60 där med, varför jag inte valde 220 och cc 120 var för att min vinkel på takbjälkarna skulle bli för dålig (har nu ca 14 grader, så betong pannor kommer att ligga på taket)
grund:
har gjort krypgrund, grävde ur, lade i dränering och fiberduk, i med makadam, sen gjöt jag en sula där jag sen murade upp med lecablock.
har tänkt att öppna upp som du ska fast till köket (d.v.s. en halv vägg sida) där kommer jag att sätta upp en limträ balk eller en i-balk vilken dimmension vet jag inte än.
det svåraste som jag upplevt och som tog mest tid var nog att få golvbjälkarna att ansluta riktigt till de som finns i det befintliga huset, blir det fel där så får man ju en kant som känns om man nu ska ha ett jämnt golv över skarven...
Tack Nikke! Har kollat runt lite mer och bestämt mig för sula precis som du har använt. Idag upptäckte jag en elkabel som går genom hela gropen. Den får vara kvar, med lite bättre skydd.
Om någon som kan något om dränering och grunder vill ge mig några synpunkter på den här strategin vore jag glad:
1. gräva gräva
2. grus eller sand
3. fiberduk
4. mer grus eller sand
5. dränering på båda kort- och långsidan av bygget, 30cm ner, 110mm dränrör till "stenkista" i marken en bit ner i "sluttningen"
Fullvärdig medlem
Medlem: May 2007
Län: västrägötaland
jag gjorde i stort följande:
1. grävde till frostfritt, ca 1.5m och gjorde "botten" något rak eller i våg, samt ett spår där dräneringen skulle vara. ( längst ut i gropen)
2. lade ner fiber duk
3. lade in dräneringsrör, kopplade ihop det med det befintliga i huset
4. öste på med 8-32 makadam upp till den höjd där jag ville ha sulans bottern
5. paddade ner makadamet
6. tilverkade en ram till sulan, fick den något rakt ialla fall
7. beställde en betong bil med ca 3.5 kbm betong som häldes i sulramen
8. började mura leca blocken.