Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Östergötland

Mitt 100m^2 garage

Dags att dra igång projektet lite smått, har frågat runt här ett tag och trådarna börjar spåra ur, så jag tänkte starta & hålla en uppdaterad tråd med info och frågor om tillfälliga problem.

Har kommit sålångt att jag ritat en lite enkel gavelritning i autoCAD, kommer troligen lösa problem efter hand & hålla endel i skallen, byggde friggeboden på så sätt och det blev bra.
    Största fördelen med programmet är att man ser endel vinklar & mått som är jobbiga att räkna ut. *lat*

Såhär ser första versionen ut:
    http://www.powerx3m.se/filez/garaget/gavel1.jpg

Lite info om bygget:
    Garage ca 13x7 meter med saxtakstolar i främre ungefär halva garaget för att kunna ha billyft, har gått ner lite i höjdmått på ytterväggarna nu så kommer vara precis att man kan lyfta en bil 180cm bred 150cm hög upp till tak och gå under, det är lite snålt tilltaget men jag tyckte inte det var värt 27 kubik extra utrymme det skulle blivit om jag höjt taket 30cm som var enligt orginalritning, kör man in en bil med antenn så får man vara lite försiktig, förresten vem f*n lyssnar på radio? Lyften kommer göra mer nytta än ingen alls i vilket fall.

Inre halvan kommer få sig ett gångbart loft med ungefär 120cm brett innan man slår i skallen, det kommer mestadels användas till att förvara saker man inte vill se.

Under loftet blir rummet delat i 2 mindre rum, jag tror det blir mitt i eller ungefär mitt i iaf.
    Tänkte först enbart ha stolpar men kommer nog bygga igen väggen och isolera imellan nu.
    Till vänster kommer bli en vanlig bilplats ungefär 3,5x6m.
    Till höger blir lika stort & där kommer jag ha mina maskiner, fräs, svarv, slip, svets och en trappa upp till loftet, samt värmekällan en luftvärmepump m.m.
    Hur jag ska bygga igen rummet framåt till har jag inte bestämt.

Huset kommer få pannliknande svart plåt, väggarna blir träpanel falurödfärg och vita knutar och svart garageport, troligen en fiskbensmönstrad slagport 25x25, viktigast är att jag får in fräsen, har inte måttat den ordentligt än.

Isolering blir som det ser ut nu 95+120 i väggarna och 195+45 i taket, maskinrummet med luftvärmepumpen blir tilläggsisolerat i innerväggar, det får duga för ett garage.
    Har tänkt hålla ca 10 grader året om och lite mer när jag är där.

Förhoppningarna är att man "kommit någon vart" i höst, det återstår att se...

Nu ska jag börja med en ritning ovanifrån och sen får det nog räcka med ritande.

2.    länk #2
    Tegheims avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Verkar som vårt garage-bygge har inspirerat många gällande utformningen. Det här med Loft + högdel för billyft är helt suveränt och vi har inte ångrat det ännu
    Om du skulle ha missat vor tråd om vårt 100kvm garage på 13x8meter med 50kvm loft ovanpå så kan du kika och få ideer!
    Lycka till!
    Du kommer säkert hitta på andra lösningar som kanske är både bättre o snyggare

http://www.byggahus.se/forum/socialt...ge-100kvm.html

3.    länk #3

Jaha har väll vart rätt lugnt nu ett tag, men dags att komma igång, planerat att gjuta plattan V17, blir L-element S200 och 10+5cm cellplast S150, sedan 4 ramar 12mm järn runt om & 6150 mattor, allt järn kommer fästas med typ vajerlås och sedan dras nån vajer/kabel/järn upp ur plattan i ett hörn för jordning i elskåpet sedan.

Blir ca 12cm vibbfri betong och sedan ska en kant på 3cm gjutas till efteråt för att hålla upp syllen/innerväggar lite, kommer då kunna spilla ut runt 2,5 kubik vätska utan att väggarna blir fuktiga, så tyckte det var en bra lösning.

Tar lite hjälp med plattan, kommer försöka armera & göra så mycket annat jag kan själv, ska även gjuta in ett rostfritt vinkeljärn i kanten under porten.

Något mer man bör tänka på?

4.    länk #4
    Banned Medlem: Mar 2009
    Län: Västernorrland

Mattorna ska svetsas ihop för att det ska vara riktigt godkänt..., om jag inte minns helt fel. Fast personligen tror jag det duger gott med din lösning åxå.., om än lite mer tidskrävande att utföra.. Du får väl ta till en nödlögn om nån frågar ;-)

magentis

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Nov 2007
    Län: Skåne

Det är en bra lösning, med vajerlås. Det är ingen höjdare att svetsa armeringsmattor som ligger på frigolit.

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Uppsala

Såvitt jag vet är varjerlås godkända om de är av rätt dimension och material, men jag är inte elektriker.

7.    länk #7
    Banned Medlem: Mar 2009
    Län: Västernorrland

Såvitt jag vet är varjerlås godkända om de är av rätt dimension och material, men jag är inte elektriker.
    Det kan säkert vara så. Jag är inte den som kollar upp alla förordningar å regler så noga..., sunt förnuft brukar få företräde

magentis

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: kronoberg

Har själv precis börjat på mitt. 136m2 verkstad. Ska snart börja putt aupp bilder. Grävde grunden häromdan.

Härligt att läsa om andras !

9.    länk #9

de verka bli så krångligt me vajjerlås så ja ska försöka svetsa nu istället, de ska nog gå bra tror jag, ska bara få tag i en 10 liters tub.
    annars så tror jag det mesta är löst, fick gjort ett fint rostfritt vinkeljärn att lägga under plattan, porten blir 2,70 bred nu, jag tog till så jag inte ångrar mig, troligen blir den 2,40 hög också.. sedan försvinner ju lite i karmen.
    imorn ska ja till mariefred & supa skallen av mig, på söndag tjuvstartar vi & på måndag drar det igång på allvar!

10.    länk #10

Sådär nu är plattan gjuten & klar, ytan blev bra, lite småsprickor, hade kanske kunnat gå på lite tidigare med att vattna, vi gjöt mellan 7-8 & började vattna 11, hade nog gått börja vattna 10, hade inte optimal sprutpistol heller så blev lite tunga droppar, men det spelar ingen roll är ju bara några småsprickor i ytan.

Kommer troligen knappt ens slipa plattan som det känns nu, kanske bara går över den med en kass stenslip när jag rest väggar & tak.

Lite bilder är väll alltid kul kanske:

Söndag 19/4 - farsan & jag ställde ut några pinnar så byggarna visste ungefär var plattan skulle stå

Utsiktsbyggarna (Spångsholm) hjälpte mig ställa ut L-element & lägga i cellplast, detta är arbetet efter måndag 20/4, 8h jobb för 2 pers.

Så här såg det ut på onsdag eftermiddag när vi kom upp igen, jobbade början på veckan, resten av cellplasten ilagd & urkapat frammåt för portjärnet, detta tog byggarna några extra få timmar under tisdagen.

Torsdagen ägnade jag, farsan & en polare åt att armera, som jag skrev tidigare så valde jag att svetsa ihop alla mattor & kantförstärkningsjärn, det gick förhållandevis smidigt & blev stadigt & bra, på högra sidan av plattan framifrån sett ungefär på mitten svetsade jag ett järn 5cm upp ovanför plattan som jag kommer jorda i elskåpet senare.
    Vi la först 2 ramar 12mm järn i "voten", sedan 9 mattor 6150 ovanför & ytterligare 2 ramar 12mm järn uppe på mattorna runt plattan, ganska mycket armering men järnen är inte så dyra.
    bockade hörnen på järnen i ett skruvstäd jag hade med, gick väldigt snabbt & smidigt.

Eftersom jag ville ha portjärnet i rostfritt så satte jag 2 vajerlås för att jorda det mot mattan då det inte gick svetsa, fungerade mycket bra & man hade kunnat använda vajerlås till hela plattan om man velat, nu hade jag ju ändå svets & tyckte det kändes smidigast, dom kostade 12kr styck.
    Vi monterade portjärnet på en planka med 3 bultar utifrån och gängade hålen i järnet, sedan skruvade vi 2 klossar på plankan & hängde på L-elementen, justerade in rätt höjd & drog några extra skruv, sedan stöttade utifrån, fungerade fint!

Fredan morgon kl7 började vi gjuta, byggarna var med igen & hjälpte till & dom var mycket noga! Lossningen tog lite tid, men det är småpengar! 45min totalt för båda bilarna, 12 kvadrat betong hade jag beställt, det såg först ut att inte räcka men blev sedan över 1 kubik över, jag tror att sista bilen hade med för mycket betong.
    Kl8 var allt klart & byggarna åkte, då såg plattan ut som på bilden.
    Gjöt med vibbfri betong & vi "sloddade" bara ytan.

Kl11 började vi vattna och hade ganska stark sol nästkommande dagar så var svårt att undvika sprickor men jag vattnade så gott jag kunde med halvtaskigt vattentryck från grannarna ihop med halvkass sprutpistol.

Söndag 26/4 plockade jag bort plankan till portjärnet, och borstade av hela plattan, vi drog med en pinne ett spår längst ut mot L-elementen eftersom det ska gjutas till en kant runt plattan så den har något att fästa i!
    Det blev då lite smul i spåret efter pinnen så jag borstade av plattan några ggr tills den kändes "ren".
    Kändes konstigt att ta första klivet upp på plattan
    Kommer ju få höja infarten rejält men det blir nog bra till slut!

Nu ska jag åka upp igen & har nog lite mer bilder att bjuda på framöver då jag såg att byggarna var där igår & gjöt kanten.

11.    länk #11
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Tack för den fina beskrivningen, väntar med spänning på fortsättningen.

12.    länk #12

Nu är kanten runt plattan klar, den blev lite låg på några ställen jämfört med L-elementen, det har nog att göra med att L-elementen stog lite olika högt eller hur de nu blev så, det går nog knacka bort lite friggolit/betong innåt iaf, så får jag lägga en lös 45x45 regel utanpå "syllbrädan" som jag tänkte ha 45x95, men som det är nu är det nån cm upphöjt ca 60mm in från ytterkant, går nog knacka lite med en huggmejsel/skära med kniv.
    Sedan ska det ju till syllpapp & syllisolering som är typ 2+5mm vet inte om syllisoleringen trycker ihop sig endel dock?

Är det förresten någon som vet ifall syllisolering är fukttät? Endel använder ju bara sådan & ingen syllpapp?

Cellplasten jag använt under plattan är förresten S200 till L-elementen & S150 resten om någon undrar.

13.    länk #13
    Immobils avatar

Syllisoleringen är kapillärbrytande och därmed fukttät liksom syllpappen. Att använda båda anser jag vara overkill.

14.    länk #14
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Är det förresten någon som vet ifall syllisolering är fukttät? Endel använder ju bara sådan & ingen syllpapp?
    Menar du sådan här? (smalt långt liggunderlag )

Jag vet inte riktigt, den är knappast diffusionstät, men det tror jag inte heller behövs.
    Jag satt iaf endast sådan, inget annat.

edit: Märkligt, jag såg inte till Immobil's inlägg förrän jag postat mitt, ändå skiljer det en halvtimme.
    Senast redigerad av Mikael_L 2009-05-03 22:25
    Den som vet mest, gissar minst.

15.    länk #15
    Immobils avatar

edit: Märkligt, jag såg inte till Immobil's inlägg förrän jag postat mitt, ändå skiljer det en halvtimme.
    Kan bero på att jag testar det nya osynliga bläcket,
    som har en framkallningstid på 30 minuter.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42