Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #31
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Östergötland

Ja den brukar kallas hammarband.
    Just de, minnet är bra men kort

Ingen annan av dina takstolar vilar ju på någon kortvägg, varför måste de två yttersta göra det?
    Sant, så tänkte jag också, men det blir väll något stadigare med alt.2 och det blir nog bäst, så kör på det nu!

Använd cc60
    Du har rätt ang. OSB skivorna, det blir ju fel med dom då, tänkte inte så långt, blir till att kapa bort 2cm på alla masonitskivor då!

Tack så mycket för hjälpen

Eftersom det inte kommer bli CC120 mellan 2st takstolar funderar jag på om jag ska köra CC120 från båda ytterväggar & låta det bli mindre mittpå, eftersom jag ska använda 2st olika takstolar kanske det är smidigare att ha lite mindre mått på mitten där jag ska "skarva ihop" de olika sorterna.
    Det blir runt CC36,5cm mellan 2 stående reglar, dvs CC96,5 mellan 2 takstolar.
    Kommer behöva 12 takstolar.

Imorn får jag besked från banken om jag kan låna lite mer pengar sen måste jag beställa takstolar så fort som möjligt samt garageport, ska bara jobba ca 2 veckor till sen måste man komma igång!

Har fortf. mycke kvar att jobba me ritningarna!

2.    länk #32
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Eftersom det inte kommer bli CC120 mellan 2st takstolar funderar jag på om jag ska köra CC120 från båda ytterväggar & låta det bli mindre mittpå, eftersom jag ska använda 2st olika takstolar kanske det är smidigare att ha lite mindre mått på mitten där jag ska "skarva ihop" de olika sorterna.
    Det blir runt CC36,5cm mellan 2 stående reglar, dvs CC96,5 mellan 2 takstolar.
    Kommer behöva 12 takstolar.
    Var du lägger det mindre avståndet har kanske inte så stor betydelse.
    En strategi är att välja ett ställe så fönster och dörröppningar passar så bra som möjligt gentemot de reglar som bär takstolarna (cc120), dvs slippa avväxlingar så mycket som möjligt.
    Annars är det väl bara att sätta det udda måttet i ena änden av byggnaden alt där takstolstyperna avlöser varann.
    Den som vet mest, gissar minst.

3.    länk #33
    Tegheims avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Vi har uppenbarligen inte alls samma byggteknik, så jag önskar dig lycka til. Jag kan tycka att nån timme extra jobb kan vara värt om bygget ska stå några år. Tänkte på bärlinan. Jag byggde ett stabilt garage, ingen koja

4.    länk #34
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006

Vi har uppenbarligen inte alls samma byggteknik, så jag önskar dig lycka til. Jag kan tycka att nån timme extra jobb kan vara värt om bygget ska stå några år. Tänkte på bärlinan. Jag byggde ett stabilt garage, ingen koja
    Men om varje takstol står exakt ovanpå en stående regel så spelar väl bärlinan inte så stor roll Eller tänker jag fel nu.
    (jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker, ehhh )
    Den som vet mest, gissar minst.

5.    länk #35
    Tegheims avatar

Njae, jag har bärlina runt hela garaget. Kort som långsida. Och sen har jag dubbel bärlina över mina portar och dörrar. Sen kan jag tycka att det är skönt att ha sned-reglarna inbyggda i väggen så kan man sova tryggt när det blåser Better safe than sorry.

Sen kanske det är overkill. Konstruktionen är från en äkta snickares huvud

6.    länk #36
    Tegheims avatar

Bärlina + dubbel bärlina över port. Sen även dubbla stående reglar runt portarna. Stabilt är förnamnet
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Garage 080109 005-30.jpg
Visningar:	177
Storlek:	38.0 KB
ID:	29253  

7.    länk #37

ja tycker inte heller det känns som bärlina är något måste när man har takstolarna direkt på reglarna som det kommer bli i mitt fall, kommer ju ha OSB på insidan, de stadgar nog upp minst lika bra som en bärlina, o då behövs knappast nå snedstävor heller, kommer ju ha liggande 45x45 på utsidan dessutom & även i taket.

jag ska endast ha 3 fönster i garaget, 2st ett på varje långsida mellan 2 takstolar dvs lite mindre än 120cm breda, o ett ungefär lika stort säg 110x40cm ovanför garageporten i främre gaveln så det blir inga bekymmer.
    jag ska ha min port i kortsidan så behöver inte förstärka nå speciellt där..

om du jackar ur 60 reglar på en timme jobbar du i en helt annan division än mig, trist du tycker mitt bygge är en koja

nu har jag ritat upp 2 modeller av takstolar som jag tror blir bra, ska höra me leverantören imorn om hur snabbt de går få dom, har även snackat med banken så det är löst, man kan ju hoppas de flyter på nu.. vill bli klar, börjar dessutom bli dyrt ..

8.    länk #38

ja såhär ser de ut nu iaf:

de går framåt, men vädret kunde varit lite bättre..

9.    länk #39

har lite problem med vädret, skulle vilja få på masonit, råspont o takpapp nu sista veckan på semestern men det ska regna lite till o från, dock inga större mängder, typ 1-2mm max nån dag.

frågan är om man lagt råspont o det regnar litegrann hur farligt är det för att sedan lägga takpapp nån dag efter?
    jag hoppas på soligt väder imellan så det hinner torka upp, annars kan väll råsponten torka upp "neråt" eftersom jag har luft under?
    nå risk för problem?

vore fint med svar på detta! MVH

10.    länk #40
    cheetah1
    Gäst
    Hm, vibbfri betong, har det fungerat bra? Ska fråga om inte man kan köpa det från fb här i krokarna också.. Behöver man inte ens helikoptra för att få ett bra resultat då?

11.    länk #41

ja den verkar bra, man kan inte helikoptra den om jag förstått rätt, däremot så kan man slipa ytan efteråt och det tänkte jag göra och sedan måla, men har inte kommit så långt än tänkte få upp väggar o tak först..

12.    länk #42
    cheetah1
    Gäst
    Var den mycket dyrare?

13.    länk #43
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

nå risk för problem?
    Knappast, om det rör sig om så små mängder nederbörd. Skulle det regna riktigt kraftigt bör du täcka taket med pressening.

14.    länk #44
    Spidermans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne

Tack för tipset!

Tack för tipset om ditt bygge! Jag ska följa dina förehavande framöver

Lycka till!
    Spinna lugnt!

15.    länk #45
    Senior medlem Medlem: Jul 2005

Inte optimalt

har lite problem med vädret, skulle vilja få på masonit, råspont o takpapp nu sista veckan på semestern men det ska regna lite till o från, dock inga större mängder, typ 1-2mm max nån dag.

frågan är om man lagt råspont o det regnar litegrann hur farligt är det för att sedan lägga takpapp nån dag efter?
    jag hoppas på soligt väder imellan så det hinner torka upp, annars kan väll råsponten torka upp "neråt" eftersom jag har luft under?
    nå risk för problem?

vore fint med svar på detta! MVH
    Att få in fukt i råsponten är ju inte optimalt eftersom den är extremt känslig för rörelser och om du skall ha takpappten på så vill du ju ha så lite rörelse som möjligt för att minimera risken för att råsponten drar sönder takpappen eller skapar veck i den när det rör sig.

Ett alternativ är ju att du kör på råspont så långt att du kan lägga ett varv papp och sedan köra på med råspont tills du får på ett lager papp till. då har du ju hela tiden garderat dig eftersom du plockar med dig pappen. Skulle det bli osäkert väder så är det ju bara köra klart det varvet man håller på med och sluta så är man ju safe.

Det tar helt klart längre tid men är ju säker. Sen är det ju pappat och klart när du kommer till nock. Glöm inte insektsnätet nu bara.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42