Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2007
Län: Stockholm
Vad man inte ska skriva i bloggen?
Ursäkta om jag hamnat under fel ämne...
men jag undrar om någon funderat eller har erfarenheter av saker man inte ska skriva i sin blogg? (Då menar jag inte privata saker eller bilder)
Tänkte starta en blogg om husbygget och funderar t.ex. om vi ska lägga ut vår budgetkalkyl och sen den faktiska produktionskostnadskalkylen? Även saker som inte blir som man tänkt sig etc. Eftersom allting sedan finns där så vill jag inte publicera saker som man kanske ångrar sedan eller som kan strula till det på nåt sätt... Spontant så känns det som att det kommer bli tvärtom, dvs vi kommer ha en bra dokumentation för eventuella framtida skadeståndskrav och dispyter...
Alternativet är ju att ha den officiella versionen i blogg en och sedan kopierar du texten till ett word-dokument och gör personliga noteringar som är för bara dig.
Tar ca 10sek extra var gång du uppdaterar bloggen. Sen får du ju se til att säkerhetskopiera dokumentet alternativt lägga det på något hotel på nätet för framtiden.
Moderator
Medlem: Aug 2005
Län: Stockholm
Vissa saker tror jag att det är bra att skriva om efteråt.
T.ex leveranser (för att minska risken för stölder).
Man ska också tänka på att alla namn och bilder man lägger ut ju ska vara godkända av den som är på bilden. Så ansikten, namn och registreringsskyltar på bilar kan det vara bra att vara restriktiv med.
Problem med leverantörer skulle jag nog också försöka lösa innan jag skriver om dem. Ett syrligt blogginlägg är ju aldrig bra om man redan har någon form av konflikt.
Det är ju alltid bra att tänka sig för lite innan man skriver saker på Internet. Allt som en gång är skrivet och utlagt kan ju kopieras och missbrukas om någon skulle vilja det. Jag skulle t.ex vara försiktig med att lägga ut bilder på mina barn om jag hade några.
Man kan lägga upp bilder på vad eller vem man vill utan någons tillstånd eftersom man själv äger upphovsrätten till bilden om man tagit den själv. Om man däremot anger namn på folk så träder PUL in och då måste man ha ett gokännande.
Undantaget är väll försvarshemligheter men dom får man ju inte ens fota.
Men ingen kan säga något om att man lagt upp deras nuna på nätet utan deras tillstånd.