Tanken : Att kunna ha sina bilar hemma... och lite mer plats i största allmänhet...
Platsen : efter moget övervägande kom vi fram till att vi var tvunga att spränga lite. Då blev placeringen på tomten bäst.
Genomförandet : Till detta behövde vi ganska grova maskiner samt sprängfolk. Garaget i sig tog vi in massa offerter på. Slutsats, garage är dyrt!!!
Byggplanen : Betongplatta 6.5x12m. Garage i trä med loft.
I början av april kontaktade vi en sprängfirma i Värnamo och fick ett lovande pris. I samma veva kontaktade vi BNH i skärstad för maskinbiten. Mest för att dom ligger så nära hemma.
I sista ändan så kunde BNH kunna tänka sig att fixa även sprängningen för samma pris.. så det fick bli så!
Sprängning gick i ett huj, men sen tog det stopp..... telefonen gick varm.. löftena haglade... "Vi kommer i morron" har jag nog hört så många gånger att jag helst vill slippa resten av livet...
Någon månad senare kom första fakturan.... OJ... nu var vi redan över utlovat pris och det var långt i från färdigt..
Ytterligare telefon.... nu började man allt som oftast bli "borttryckt"..
Till slut fick jag veta att "vi gör upp fakturan sen, bara skit i den"... inte så kul när det kommer påminnelser.
Tog fakturan och åkte ner till friman... "Ok, jag tar bort dom där 49000" ... Det gick lite för lätt!
Inget mer hände, stället var halvfärdigt..
Mer tjat tilltog… jag började nu bli rejält trött på hela skiten…
Att låta en snickare bygga garaget verkar allt mer avlägset.
Tillråga på allt vågar jag inte skicka in bygglovet eftersom jag inte vet hur stort jag har råd att bygga!
Runt semestern kom dom i alla fall och skulle göra färdigt.
Jag stannade hemma på morgonen och pekade med hela handen om vad som skulle göras (för säkerhetsskull)
Besvikelsen var därför total när vi kom hem och insåg att det inte var färdigt nu heller.. dessutom var maskinerna borta.
”Jodå, vi kommer i slutet på veckan”.
Faktura nr 2 kommer… nu är samma summa med igen… jag blir givetvis vansinnig!
Mer telefonkontakt… ett tag ringde jag varje halvtimme….
Även denna gång slutade det med att jag tog pappret i näven och åkte ner.
Efter lite delande så backade han en del och lovade samtidigt att det skulle göras färdigt veckan efter!
Ytterligare tid drog förbi… inge hände.
Till slut tog jag kontakt med en annan firma för att jag skulle ha nån som helst chans att få upp något innan vintern.
Men rätt var det var så stod den en grävskopa hemma! Nästan 6 månader efter första borrhålet var det i alla fall klart. Dryga 100 i fakturor och en grusplan.
Låter som vi hade det smidigt... vi gick från idé till grävning på mindre än en vecka Minns de som igår. Åkte ut till mor o far på söndagsmiddag. När jag åkte förbi grannarna o såg att en bekant som är snickare stod parkerad hos sina morföräldrar. Tänkte inte mer på de. Men en timme senare hade jag helt plötslig kläckt idén om garagebygge för brorsan, vi ger ner bland träden i de höga gräset och spekulerade. Åkte o hämtade snickarn efter ca 10min, sen va de igång...
Efter allt strul med markarbete så tog vi tag i grunden fortare än kvickt!
Material beställdes från Edvardssons Bygg i Skärstad. Bra med lokala handralre!
Grunden består av material från Sundolitt.
L-stöd med höjd 300mm.
Cellplast 100+100 mm (som då även bilder kantbalk)
Armeringsnät givetvis och extra i kantbalken.
Totalt kostnad för detta material 22001:- (inkl frakt)
Hur gör man då?
Inte visste jag men efter lite läsande och råd från andra insåg jag att man bör fixa detta själv.
Med en 500kg padda plattades gruset till ordentligt.
Formen sattes sedan med hjälp av ett avvägningsinstrument.
Det tog en hel helg men var igentligen inte några problem.
Att vi var rätt duktiga visade laserpasset som användes vid gjutningen.
Jag återkommer med leverantörer och priser... hinner inte idag..
Kan dock meddela att pappen nu ligger på taket!
Vilken tid det tar!!!! Jag trodde vi skulle fått på teglet med på två helger... Blev precis så pappen kom över nocken innan mörkret!
I morron får vi se vad det är för väder.... regnar det ska ja försöka få dit portarna.
Pratade med grannen så han ska försöka komma upp med traktorn och fixa till lite grus framför ena porten i alla fall.
I går regnade det hela dagen... ingen spiknin ute!
Började med portarna. Det var ganska enkelt att få dit dom. Fick dock sätta en extra regel eftersom skruvarna kom precis i kanten.
Det tråkiga var dock att den ena porten var kraftigt skadad.... har inte sett det när dom var inplastade..
Tomas (leverantören) har lovat komma hit med dom resterande grejorna i morgon så han skulle ta hand om det.
VI får hoppas det blir så!
Nu är all läkten påspikad och teglet började läggas i helgen.
Tyvärr fick jag magsjuka på lördag kväll så sen blev det inte mycket mer gjort.....
Fick låna traktorn av grannen så upplyftandet av teglet blev rätt smärtfritt i alla fall.
Fortfarande har dock ingen kommit hit med grejorna som saknas... fan att man ska va så godtrogen och lita på folk!
Andra gången i sommar jag gjort detta...
GLÖM ALDRIG, Betala inte hela summan innan var enda jävla skruv är idragen och allt är levererat!
Oh yes! Nu ligger teglet så fint på ena sidan i alla fall.
Vi kunde efter lite mätande konstatera att taket var nästan 10cm bredare vid nocken än vid takfoten....
Således fick vi lyfta bort det teglet vi lagt dit eftersom vi lagt det efter snittet i råsponten.
Nu la vi lika mycket fel på var sida längst upp.
Kan hända lyfer jag ut vindskivan lite i nerkant för att få den i linje med teglet.
Några grejor kom inte i fredags heller, men jag har fått en förklaring som jag nästan godtar i alla fall.
Ska ta lite kort i morgon, det blev så mörkt i kväll.....
16.04 i går skruvade jag fast sista nockpannan!
Vi körde både lördag och söndag (inte fulla dagar men ändå). Då hann vi ändå inte klart...
Efter att ha konsulterat SMHI kom jag fram till att min chans denna veckan var måndag.....Ett ganska snabbt beslut.. bara att stanna hemma och lägga tegel!
Solen upp ca 0730... då gick jag ut. Sen var det bara att mata på!
Det gick rätt bra. Jag hade riktig hårdrock i lurarna och jag hoppas inte det var för många grannar hemma. Va dom det så fick dom höra mig yla till Judas och AC/DC mm.
Hittade även en hög med stegar som jag puttade dig för att man ska kunna ta sig upp OM man nu skulle behöva det.
Pannorna låstes med rostfris krokar från Skyllbergs. Dom var enkla att montera.
Nockpannorna skruvades i nockbrädan med rostfria skruv.
Jag var rätt mör när jag var färdig. Tog en öl och däckade i soffan
Så kan man då äntligen lugna ner sig över taket. Nu ska bara vindskivor mm dit också.
OCH i morgon har man lovat att komma hit med mina övriga grejor, igen... vi håller väl tummarna igen!
Jaha. Idag har vi (jag och frugan) i alla fall fått in den lilla dörren!
Slog för en pressening för den andra gluggen, ingen som vet när det blir nån port där.
Har även skyfflat till gruset lite.
Senaste nytt i storyn om resterade grejor....
Jag har erbjudit mig att åka till Ödeshög eftersom tid verkar fattas hos killen.
Var även nere på K-rauta och pratade med dom om att byta dörren. Det var ju inga problem om jag hade kvittot.... det har jag ju inte ... ÄN!
Mitt sista sms innefattade att jag kommer och hämtar grejorna på tisdag. Ska bli intressant att se vad man får för svar.
Idag har varit en tråkig dag.... frugan får kicken från sitt jobb vilket kommer innebära tuffa tider.
Garaget kommer bli lidande.
Tanken var att köpa isolering och inredning lite löpande under vintern men nu får vi hoppas man kan få till det ändå.
Sen har jag fått mer löften om resterande grejor till garaget.
Han skulle ringa mig i morgon.