Fullvärdig medlem
Medlem: Sep 2003
Län: Jönköping
Har äntligen fått tummen ur och mekat igång luftvärmepumpen!
Det var inte jättebesvärligt. Mest krångel var att få slangen rätt genom väggen.
Har bara testkört än, ska bli kul att se hur det funkar i vinter.
Svetsade fästet själv och gjorde även skyddet till slangen.
Fullvärdig medlem
Medlem: Sep 2010
det är väl så... själv ska man ge sig in i den där världen med blöjbyten och skrikande kolikbarn runt julafton, så då blir det fullt ös Lyckades bli klar med altanen idag efter tre månaders (?!!!) slit och bortförklaringar. Ibland tappar man ju lusten, blir väl ännu värre när man har en liten att ta hand om.
Fullvärdig medlem
Då var det väl dags för en liten uppdatering igen.
Det kom en liten pojke till den 26:e september, så nu har vi tre. Tror det räcker så.
Fick för mig att man borde ha lite Rock'n Roll i garaget så jag tog ut min gamla goa NAD förstärkare och ett par Dali högtalare jag hade stående.
Lite konsoller och ett vattenpass så dunkade det på bra!
Lite wankelpropaganda måste man ju ha. Neon är fränt!
Fick en altandörr av grannen när han bytte, passade fin fint!
Storpojken hjälpte till att måla foderbrädor.
Sen köpte jag ett par pluggar frånDeltaco. Inte dyra så det var värt ett försök.
Funkade kalas! Så nu har man internet i garaget !
Fullvärdig medlem
Avrapportering efter en kortare vinter.
Luftvärmepumpen har gjort sitt jobb utan större protester.
Kryper det under -15 några dagar orkar den inte men det hade jag inte räknat med.
Som mest har den gjort åt med drygt 300kw/h på en månad.
Den har gått på underhållsvärme (+8) mest hela tiden.
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2008
Län: Östergötland
300kWh låter billigt, vad händer när det är kallare än -15? Går den för fullt då och tempen sjunker under +8 i garaget?
Jag har hört någongång att det inte ska vara bra för pumpen att den får jobba på max hela tiden, vet ej om det stämmer?
Jag kommer sätta nån dyrare pump i mitt garage och hoppas det lönar sig eftersom det ändå trots allt brukar vara runt -20 ett par månader på vintern och det är då man behöver värmen som mest..
Ska man inte använda garaget dom kallaste månaderna så mkt, så funkar det väll likabra med din pump, den var väll från Jula?
Men låt säga du får ett ryck med någon bil och vill hålla +15 och får köra byggfläkt ett par månader så är man snart ifatt priset på en dyrare pump. Så resonerar jag iaf.
Tack för titten sist iaf, jag fick på axeln på bilen sedan, bes, körde ett halvår, sålde bilen, köpte en ny, bes den precis, tiden går fort.. mitt garagebygge går sakta framåt, brist på tid och pengar