Byggahus.se
När jag köper virke från Byggmax eller liknande bygghandel, hur stora valfriheter har jag vad det gäller längd på virket?
Om jag ska bygga med t ex 10 st takbjälkar som är 3.6 meter och dimension 45x195, måste jag då köpa 10 st 5 meter långa 45x195, eller kan jag få virket i den längd som jag önskar?
Hur långa bjälkar kan man vanligtvis få i t ex dimensionen 45x170, är 7 meter möjligt?
Vad har ni annars för tips för att minimera mängden spillvirke?
 
Från Byggmax måste du köpa de längder som de har så det blir mycket spillvirke i ditt fall

Byggmax är för övrigt dyra på virke tycker jag.

Köp hellre på en mindre såg och få bättre priser och längder som du önskar!
 
På de lite större Byggmaxbutikerna så har det oftast virke i olika längder, alltså dina reglar finns säkert i både typ 3.60 och 4.80 och ibland även en del annat. Man får helt enkelt kolla runt lite. Själv tycker jag det är enklare att bara ringa till nån av de större "proffs"-butikerna och beställa i rätt längd från början. Om man räknar bort spill och sånt så blir prisskillnaden inte så stor tycker jag.
 
injonil skrev:
Från Byggmax måste du köpa de längder som de har så det blir mycket spillvirke i ditt fall

Byggmax är för övrigt dyra på virke tycker jag.

Köp hellre på en mindre såg och få bättre priser och längder som du önskar!
Vi har tänkt bygga carport och förråd till våren/sommaren och då hade det varit nimt och få en del som tex till takkonstruktionen tillsågat i rätt längder och vinklar. Men var hittar man "en mindre såg"? Jag bor i Lomma strax utanför Malmö, nån som känner till om det finns nån inte allt för långt därifrån?
 
I mina trakter finns det en sågförening där många av de lokala sågarna är med. Entusiaster som tycker det är kul med trä! Jag kontaktade en mindre såg eftersom jag ville längder på 5,30m vilket inte fanns på bygghanlarna. Inga problem alls på den lokala sågen, det gick att få mycket längre virke om man ville.

Edit: det var visst en nationell förening, Sveriges småsågares riksförbund, http://www.smasagarna.se
 
Byggmax, och andra lågprisvaruhus, har de längder de för tillfället har inne. Ibland hittar man nåt som passar, ibland får man åka hem tomhänt. Vänder du till en bygghandel med mer personlig service, kan du ofta beställa virke, om inte i exakta längder så i alla fall i standardlängder. Då blir det oftast en längre leveranstid, och du får troligen betala mer än på Byggmax. I vissa fall är det värt det.
 
5.4 meter är max vad som brukar finnas på hyllan. annars kan man köpa fingerskarvat stämplat virke och det brukar finnas upp till 8.5 meter.
 
Har inte upplevt att dyrare företag som Beijer, K-rauta m.fl har något annat utbud än Byggmax. Precis som nämns ovan är leveranserna varierande och ena dagen är paketen 5,40 och nästa gång 4,50. Tycker f.ö. att Byggmax hade minst lika bra kvalité på virket som Beijer/K-rauta (i Umeå), vilket förvånade mig. Även detta varierar dock från leverans till leverans. Enda sättet är att åka och kolla.
 
KurreBurre!
Jag köpte mitt virke till garaget från Optimera på Bulltofta i Malmö, fick exakta mått och de körde hem det för 600 kr, mailade offert till massor av firmor och de var billigast och gav även bästa service. Köpte bl.a. underliggaren till takstolarna i längden 7 m. Rekommenderas om du bor i Lomma!
 
Det brukar vara allt mellan 3.6 och 4.5m.
Det jag dock märkt med byggmax är att det mesta av virket är sprucket längs med, så man måste verkligen kolla alla bitar. Det kan alltså vara bättre att köpa från någon annan med bättre kvalitet. Beijer till exempel har hyfsade priser på virke, men deras service är utmärkt. Byggmax vet inte alls vad de pratar om, där måste man verkligen veta själv vad man behöver och ska ha.
 
Tror det varierar med vilket parti virke det är och också naturligtvis personalen på respektive varuhus. Fördelen med Beijer och de andra större är att det går att pruta där. Ofta ganska ordentligt
 
nordicx skrev:
KurreBurre!
Jag köpte mitt virke till garaget från Optimera på Bulltofta i Malmö, fick exakta mått och de körde hem det för 600 kr, mailade offert till massor av firmor och de var billigast och gav även bästa service. Köpte bl.a. underliggaren till takstolarna i längden 7 m. Rekommenderas om du bor i Lomma!
Det låter ju bra! Vi köpte en del material där när vi byggde ut på vårt förra hus, då hade vi en granne som gav oss rabatt. vi va nya i "hemma-byggar-branchen" o kännde inte till så mycket andra ställen. men i efterhand när vi räknade på det så hade vi sparat många tusenlappar på o köpa materialet från andra ställen. Men det va lecablock o cement, när det gäller trä kansek inte prisskillnaden e så sto om man får exakta mått osv.
 
Byggmax där jag bor är dåliga på virke. Oftast är det urplockat och av dålig kvalitet (vilket dom också erkänner...). När jag skulle ha virke till mitt garage gick mitt lokala Beijers nästan ner till Byggmax-pris och detta på betydligt bättre kvalitet och de längder jag ville ha. För mig är det helt enkelt alldeles för tidsödande att handla på Byggmax... Jag fick de längder jag ville ha, bra kvalitet och frakten gick på 600:- Hade jag satsat på Byggmax hade jag väl sorterat fortfarande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.