Hej!
Jag har ett dubbelgarage på ca. 40kvm som är isolerat men inte uppvärmt. Det som oroar mig är att där ofta är hög relativ fuktighet (RF). Är RF över 60% kan det bli problem med mögel, vilket i och för sig inte känns överhängande. Är RF över 70% är det bra förutsättningar för korrosion till exempel rost.

Det finns en tallriksventil i överkant på två väggar samt spaltventiler i portarna. Jag har normalt en bil stående i garaget, men undviker att ställa in den om den är rejält blöt av regn eller snö. RF är ofta över 60-70% och det känns inte bra. Jag har provat att höja temperaturen i garaget till 5-10 grader över utomhustemperaturen men med sådär resultat.

Vad är era råd? Jag har funderingar på att montera in en luftsolfångare typ Solarventi. Vad tror ni om det?

Jag hade samm problem i mitt hobbygarage och där var det än värre då det gick hårt åt bilarna med rost som du påpekar. Ingen gravrost men på bromsar rör och detaljer.

Vi monterade en längre "skorsten" på ventilationen vilket löste det väldigt bra men inte tillräckligt men det har slutat rosta iaf.

En fuktstyrd PAX borde ju fonka.

Däremot så blev det en jäkla skildnad när några hantverkare använde garaget som fikabod och hade en byggfläkt stående där för jämnan. Då var det torrt som bara den.

En annan fundering jag har är att montera in en AirStar. Vad tror ni om det?

Vi har en sommarstuga som står ouppvärmt över vinter och kör en Solarventi, nackdelen är att den bara fungerar när solen skiner tillräckligt och nu har ju inte solen varit framme på snart en månad. Har börjat att snegla på en avfuktare från Munthers av typen sorptionsavfuktare som klarar låga minustemperaturer, men de kostar lite i både inköp och drift. Men en bil som rostar och förstörda verktyg är ju inte heller gratis, det kanske blir mera av när och hur man tar kostnaden.

Vad har du för temperatur i sommarstugan? Är värmen avstängd så att det bara är Solarventin som sköter uppvärmningen? Har du några uppgifter om vad den relativa luftfuktigheten är under året i stugan?
En avfuktare som verkar intressant är Ruby dry http://www.rubydry.se det kanske kan vara något.

luftavfuktare som funkar i relativt låg temperatur!?

Tobbefonsterfixare skrev:
luftavfuktare som funkar i relativt låg temperatur!?
http://www.munters.se/www/help.nsf/0/CFB401CE7B4239D4C1257147003BA340/$file/HomeDryOutdoor.pdf
Du hittar lite prestandasiffror i det här produktbladet.

Snorkeljohn skrev:
Vad har du för temperatur i sommarstugan? Är värmen avstängd så att det bara är Solarventin som sköter uppvärmningen? Har du några uppgifter om vad den relativa luftfuktigheten är under året i stugan?
QUOTE]

För närvarande kallställer vi stugan och Solarventin har till syfte att sköta luftväxling. Syftet med den är att om det varit kallt t.ex. under natten och solen skulle lysa under dagen så ska den mata in luft, förhoppningsvis också varm, och då sköta luftbyte, dvs se till att vi undviker fukt/kondens under dessa förhållanden.
Har inte gjort några mätningar. Däremot så känner vi på vår och höst att inomhusluften blivit mycket bättre efter det att Solarventin monterats, vintertid använder vi inte stugan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.