Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    peo
    Junior medlem Medlem: Jan 2005

Plåtbleck (el liknande) över garageportar ?

Håller på att lägga ny panel på garaget, och börjar närma mig lockbrädorna över garageportarna nu, men stannar upp för en liten fråga..

Tidigare har det suttit liggande panel på garaget, och portarna har inte haft något annat skydd än taket (ett platt tak som inte stack ut många cm). Garageportarna ser nog ut som de gör pga mer saker än vatten (svartmålade portar åt söder, dåligt underhållet av husets tidigare ägare). Nu är det sadeltak med 27gr lutning, som högst ca 2,2 meter över portarna, och det är inte så säkert att det kommer skydda så bra mot regn som faller mot fel håll.

Letar just nu runt lite på nätet efter långa överbleck (minst 255cm) att fästa på bottenbrädorna, och sen kila fast med lockbrädorna (+ spika/skruva och täta såklart). Problemet är att jag inte hittar tillräckligt långa plåtbleck (normalt verkar det finnas upp till 2m, och man vill ogärna skarva)

Så frågan/frågorna är..
    Hur nödvändigt är det med bleck över garageportarna ?
    Vad för andra alternativ finns för att leda bort vattnet från portarna ?

Kan tänka mig att fästa en hyvlad och målad bräda på konsoller vid sidan av portarna, men då gäller det ju att få det helt tätt mot panelen.

Några närbilder på lösningar skulle vara intressant.
    /*
    Knåpare av
    Fasadplanksberäknaren http://peo.yliniemi.se/fasad/
    Elmätar rapportering (Vattenfall) http://peo.yliniemi.se/vf_el/
    Paketspårning http://peo.yliniemi.se/pactrack/
    */

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Jag gick till min lokale plåtslagare och han vek till ett 2,70 långt överbleck. Till en mycket ringa kostnad, dessutom.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42