Hej.
Är det någon som har erfarenhet av clopayportar? Har tänkt och beställa en som är 4x2.14.
Har begärt offerter från både crawford o clopay, och det är till synes ingen direkt skillnad. Priset på Crawfordporten var ca 5000:- dyrare. Håller crawford bättre kvalitet??
Någon som vet?
Tacksam för svar...
Andreas

Jag har efter lite sökande för egen räkning till en 5meters port så fick jag klart för mig att amerikanska portar inte håller samma kvalitet som Tyska portar. Sen om det stämmer vet jag inte.

Men vad e det som skulle skilja dom åt??

Det finns en rad saker, skenor, klämskydd, vajrar, torsionfjädrarna (bör vara dubbla), motorn, gummilisten nertill som skall sluta tätt. På Teckentrup portarna så går vajrar osv i en sluten skena, riktigt snyggt.

Mycket riktigt så går fjädrarna på teckentrup och även crawford i en sluten skena. ofta i takskenan.
Men, det finns inget positivt med det förutom för ögat då, dessa är dragfjädrar av den gamla typen, går dom av eller lossnar på annat sätt så åker porten i backen med en j-vla smäll och har du tur så finns inget emellan då....
På lite bättre portar så finns det en/flera torsionsfjädrar istället med fjäderbrottsskydd.
dvs fjädern går runt en axel som har ett lås. Går något sönder så låser sig porten.

Detta är väl en stor och mycket viktig skillnad i valet mellan portar.

Kan rekommendera www.vpe.se

jag monterade en hörman port där jag bodde innan den var jag himmla nöjd med.

Håller just på att montera en Crawford g60-port 4,75x2,00m. Ett fasligt mekano, dålig finish på insidan, bedrövlig monteringsanvisning och inte alls den kvalitet och konstruktion som jag sett tidigare på Crawford.

Det värsta är motorn. Det är en bland de dyrare motorerna, men som monteringsanvisning följer ändå endast ett skisshäfte med sifferhänvisningar på delarna. Och i medföljande texthäfte står bara under "Montering av drivning: Se monteringsplan (illustrationer)". Inte ett ord mer. Och illustrationerna är mycket kryptiska, med många sifferanvisningar på delarna troligen som referens till text - som inte finns.

Tack för det, Crawford !

Kunde lika gärna sparat pengarna och en billig östeuropé eller något annat, har ju ingen större nytta av monteringsanvisningen i alla fall....:-((.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.