Junior medlem
Medlem: Sep 2006
Län: Gotland
Mått på dubbelcarport
Ska bygga ett a-hus basic 3, och ska ha en dubbelcarport med förråd bredvid, men vet inte riktigt hur mycket plats man behöver för bilarna. Man vill ju inte att det ska vara trångt när man ska in/ut, och att det gott och väl ska gå att öppna bildörrarna.
Som det ser ut nu blir måtten på alltihop 8,5 x 6 m, där förrådet är 2 x 4 m, med ett utrymme på 2 x 2 m i vinkel bakom förrådet till gräsklippare mm. (Se bilden nedan.)
Vad tror ni om det? Räcker 6,5 m till två bilar (en större och en lite mindre bil)? Är 6 m tillräckligt djupt?
Har inte kommit så långt att fundera på om stolpar behövs mellan bilplatserna. Helst slipper jag dem.
6m i djup är knappt i ett garage med port, men kan räcka i en carport om du ej behöver gå runt bilen eller meka. Lägg gärna till minst en halvmeter i djup så får du dessutom bättre väderskydd.
Moderator
Medlem: Jan 2004
Län: Västernorrland
Har 6 meters djup i min carport mellan stolparna och sen har jag väl ca 40 cm till på varje sida i form av takutssprång och det känns rätt lagom. Ska du bara parkera bilarna i carporten så blir det nog bra med 6.5 meter. Ska du hålla på att pyssla med dem så vill jag helst ha en meter till