Ska bygga ett a-hus basic 3, och ska ha en dubbelcarport med förråd bredvid, men vet inte riktigt hur mycket plats man behöver för bilarna. Man vill ju inte att det ska vara trångt när man ska in/ut, och att det gott och väl ska gå att öppna bildörrarna.

Som det ser ut nu blir måtten på alltihop 8,5 x 6 m, där förrådet är 2 x 4 m, med ett utrymme på 2 x 2 m i vinkel bakom förrådet till gräsklippare mm. (Se bilden nedan.)

Vad tror ni om det? Räcker 6,5 m till två bilar (en större och en lite mindre bil)? Är 6 m tillräckligt djupt?

Har inte kommit så långt att fundera på om stolpar behövs mellan bilplatserna. Helst slipper jag dem.

• Carport.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
6,5 m bredd räcker.

6m i djup är knappt i ett garage med port, men kan räcka i en carport om du ej behöver gå runt bilen eller meka. Lägg gärna till minst en halvmeter i djup så får du dessutom bättre väderskydd.

Har 6 meters djup i min carport mellan stolparna och sen har jag väl ca 40 cm till på varje sida i form av takutssprång och det känns rätt lagom. Ska du bara parkera bilarna i carporten så blir det nog bra med 6.5 meter. Ska du hålla på att pyssla med dem så vill jag helst ha en meter till

K Kåben skrev:
Ska bygga ett a-hus basic 3, och ska ha en dubbelcarport med förråd bredvid, men vet inte riktigt hur mycket plats man behöver för bilarna. Man vill ju inte att det ska vara trångt när man ska in/ut, och att det gott och väl ska gå att öppna bildörrarna.

Som det ser ut nu blir måtten på alltihop 8,5 x 6 m, där förrådet är 2 x 4 m, med ett utrymme på 2 x 2 m i vinkel bakom förrådet till gräsklippare mm. (Se bilden nedan.)

Vad tror ni om det? Räcker 6,5 m till två bilar (en större och en lite mindre bil)? Är 6 m tillräckligt djupt?

Har inte kommit så långt att fundera på om stolpar behövs mellan bilplatserna. Helst slipper jag dem.
Hej !
även om detta inlägg har några år på nacken så skulle det vara kul att höra hur resultat blev. Jag håller på att bygga en carport med förråd och denna ser ut som den jag vill ha men har visa problem med måtten. Måtten stämmer väldigt bra in på mitt projekt så jag är nyfiken på slutresultatet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.