Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2004

Innertak i garage - Vilken finnish har ni?

Hej!

Håller på som allra bäst att sätta dubbelgips i mitt garagetak, tanken jag har är att sätta målarremsa över skarverna, spackla , slipa och sedan måla taket vitt, det borde väl räcka va? Eller borde man göra något ytterligare för att få finnish typ sätta väv.

Tacksam för lite fräsh input.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2003

är det så att du tänker sätta väggipsskivor i taket?

själv har jag använt takgipsskivor (kortplank) och tänker bara spackla skruvskallar och
    måla. känns fel att lägga mer kraft på garagetaket än taket inne i huset.

3.    länk #3

Ja det är väggips jag kör med i taket(1200x2400), har lånat en gipslyft så det går fint.

4.    länk #4
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Duger mer än väl i ett tak tycker jag. Gjorde så själv i min verkstad/förråd

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Duger säkert i garaget. Många hade varken brytt sig om att spackla eller måla, så du får ett förhållandevis snyggt garagetak.

6.    länk #6

Ja då kör jag på det, bra att få det bekräftat att det man tänker göra e OK.

7.    länk #7
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Jag snabbspacklade mitt. Inte jordens finish men alltid nått och sen byggmax lågprisfärg på det. Tror det gick 3 strykningar men när färgen kostar 99kr för tio liter så.....

8.    länk #8

HAr ni använt målarremsa i skarverna både på längsen å tvärsen? Anledningen att jag frågar är för att skivorna är ju lite försänkta på längsen så där är det ju lugnt att bygga på med målarremsa, det kommer ju inte att synas efter spackling men hur blir det om man sätter målarremsa på kortsidorna och spacklar, borde bli en förhöjning?

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004

nej det syns inte alls... om du spacklar med en bredare spackelspade, 15 cm räcker mer än väl så syns det inget...

10.    länk #10

OK funderade på om jag skulle skippa remsorna men det lär straffa sig, vill inte gärna se några sprickor.

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Dec 2003

Att remsa tar ju ingen tid, du kan limma upp pappremsorna med vävlim. Ta en ganska bred pensel och pensla först på vävlim i skarven och ta remsorna och tryck dit med penseln och sen limmar du en gång till över pappremsan.

Pappremsa alla skarvar .. även kortskarvarna.

12.    länk #12
    P-J
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2005
    Län: Västmanland

Låter som du kommer få ett riktigt snyggt innertak i garaget. Nästan väl ambitiöst.

Men angående färgen så kan det beroende på vad du ska använda garaget till vara bra att ha en färg som är något mer vattenavvisande än byggmax billigaste. Dels för att skydda så att det inte går upp för mycket vatten i form av ånga i skivorna och dels för att det kan vara bra att kunna våttorka taket om det blir skitigt, dammigt efter ett tag.

Varför dubbelgips ?

13.    länk #13

Bra synpunkter, tack. Glasfiberremsorna som ska sitta över skarvarna är självhäftande så de sitter kvar ändå tills att jag spacklar. Rollade eller penslade du taket med färg? Antar att du rollade. Vattenbaserad färg? Varför dubbelgips i taket, jo för att garaget sitter ihop med huset och loftet ovanpå garaget ska användas som vardagsrum.

14.    länk #14
    Senior medlem Medlem: Dec 2003

Engan,

Använd Pappremsa som du limmar istället, glasfiberremsorna är inte alls lika bra.

Rolla taket med en vanlig takfärg som du har till våtrum (mer glansvärde) så blir den lite blankare och så kan du torka av lätt.

Du behöver inte dubbelgips, jag har enkelgips på taket på nedervåningen och har rum ovanför. Skippa dubbelgips om det inte är för ljudnivån du gör det, isåfall finns det bättre lösningar för att få bort ljud och stegljud.

15.    länk #15

Ok pappremsa, då ska jag leta efter det. vad gäller dubbelgipset i taket så har jag i stort sett monterat upp två lager i hela taket på garaget, jobbet e redan gjort )

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42