18 895 läst ·
25 svar
19k läst
25 svar
Innertak i garage - Vilken finnish har ni?
Sida 1 av 2
Hej!
Håller på som allra bäst att sätta dubbelgips i mitt garagetak, tanken jag har är att sätta målarremsa över skarverna, spackla , slipa och sedan måla taket vitt, det borde väl räcka va? Eller borde man göra något ytterligare för att få finnish typ sätta väv.
Tacksam för lite fräsh input.
Håller på som allra bäst att sätta dubbelgips i mitt garagetak, tanken jag har är att sätta målarremsa över skarverna, spackla , slipa och sedan måla taket vitt, det borde väl räcka va? Eller borde man göra något ytterligare för att få finnish typ sätta väv.
Tacksam för lite fräsh input.
HAr ni använt målarremsa i skarverna både på längsen å tvärsen? Anledningen att jag frågar är för att skivorna är ju lite försänkta på längsen så där är det ju lugnt att bygga på med målarremsa, det kommer ju inte att synas efter spackling men hur blir det om man sätter målarremsa på kortsidorna och spacklar, borde bli en förhöjning?
Att remsa tar ju ingen tid, du kan limma upp pappremsorna med vävlim. Ta en ganska bred pensel och pensla först på vävlim i skarven och ta remsorna och tryck dit med penseln och sen limmar du en gång till över pappremsan.
Pappremsa alla skarvar .. även kortskarvarna.
Pappremsa alla skarvar .. även kortskarvarna.
Låter som du kommer få ett riktigt snyggt innertak i garaget. Nästan väl ambitiöst.
Men angående färgen så kan det beroende på vad du ska använda garaget till vara bra att ha en färg som är något mer vattenavvisande än byggmax billigaste. Dels för att skydda så att det inte går upp för mycket vatten i form av ånga i skivorna och dels för att det kan vara bra att kunna våttorka taket om det blir skitigt, dammigt efter ett tag.
Varför dubbelgips ?
Men angående färgen så kan det beroende på vad du ska använda garaget till vara bra att ha en färg som är något mer vattenavvisande än byggmax billigaste. Dels för att skydda så att det inte går upp för mycket vatten i form av ånga i skivorna och dels för att det kan vara bra att kunna våttorka taket om det blir skitigt, dammigt efter ett tag.
Varför dubbelgips ?
Bra synpunkter, tack. Glasfiberremsorna som ska sitta över skarvarna är självhäftande så de sitter kvar ändå tills att jag spacklar. Rollade eller penslade du taket med färg? Antar att du rollade. Vattenbaserad färg? Varför dubbelgips i taket, jo för att garaget sitter ihop med huset och loftet ovanpå garaget ska användas som vardagsrum.
Engan,
Använd Pappremsa som du limmar istället, glasfiberremsorna är inte alls lika bra.
Rolla taket med en vanlig takfärg som du har till våtrum (mer glansvärde) så blir den lite blankare och så kan du torka av lätt.
Du behöver inte dubbelgips, jag har enkelgips på taket på nedervåningen och har rum ovanför. Skippa dubbelgips om det inte är för ljudnivån du gör det, isåfall finns det bättre lösningar för att få bort ljud och stegljud.
Använd Pappremsa som du limmar istället, glasfiberremsorna är inte alls lika bra.
Rolla taket med en vanlig takfärg som du har till våtrum (mer glansvärde) så blir den lite blankare och så kan du torka av lätt.
Du behöver inte dubbelgips, jag har enkelgips på taket på nedervåningen och har rum ovanför. Skippa dubbelgips om det inte är för ljudnivån du gör det, isåfall finns det bättre lösningar för att få bort ljud och stegljud.