5 968 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Förråd/gäststuga/garage
Har precis köpt hus och förrådet/garaget är på tok för litet som det är nu. Då det inte blidde något korsvirkeshus att bo i tänkte jag, om kommunen godkänner det, bygga ett garage/förråd/gäststuga med korsvirke. Kollat lite litteratur i ämnet som oftast är skrivet av entusiaster om bostad. Då gäller alltid ek i syllar/fotträn och hörnstolpar och fur i resten. Då jag antar att ek är tokdyrt så hade det ju vart bra om man kunnat använda fur även i fotträt/hörnstolparna. Tror ni att tjärad fur pallar ett antal år? Det är gjutet platta under det befintliga förrådet så den tänkte jag i sånt fall behålla. Nån form av torpargrund på resten var min tanke också. fyller sen upp med tegel mellan binningarna. eftersom pannan ska bytas i huset så blir det väl kulvert senare. hade vart mysigt med en kamin också men det lär väl bli för dyrt med allt. varför jag vill ha gäststuga där också är att många golfare letar boende här nere under sommaren/golfsässongen så då kan man hyra ut för en liten extraslant. visst hade det var skitfint med jättegarage men tycker inte det är fint.
Byggde ett korsvirkeshus i Lomma/Skåne 1971 med tryckimpregnerat överlag sedan 'mina' snickare vägrat befatta sig med ek, som är svårsågad och -spikad. Strök allt med Nordsjös Trävärn två ggr. och ovanpå det Nordsjö Ädellasur 2 ggr. Upprepade Ädellasur en gång efter tre år. Sen har inget gjorts med korsvirket (bärande för 1½-plan).
Syllen ligger på tjärpapp mot grunden (platta på mark med Leca kantelement) och murverket (kalksandsten, murat med kvartsit och vitcement) är murat direkt mot stolpar, snedsträvor, hammarband och 'kortlingsmidjan' utan avskiljning mot trä.
Adressen är Björnbärssgatan 29. Åk dit och titta. Det är samma ägare nu som när jag sålde 1975.
Ek är givetvis bäst. (På den tiden kostade dock tryckimpregnerat lika mycket som ek och jag bytte för att få behålla snickarna. Annars hade huset inte blivit byggt.) Men det går att använda tryckimpregnerat virke oxå. Frågan är bara om det är samma skydd i tryckt idag som det var för 40 år sen? (Det tror jag inte, all NTA-klassning till trots.) Så syllen skulle jag nog kosta på mig att ha i ek trots allt.
Syllen ligger på tjärpapp mot grunden (platta på mark med Leca kantelement) och murverket (kalksandsten, murat med kvartsit och vitcement) är murat direkt mot stolpar, snedsträvor, hammarband och 'kortlingsmidjan' utan avskiljning mot trä.
Adressen är Björnbärssgatan 29. Åk dit och titta. Det är samma ägare nu som när jag sålde 1975.
Ek är givetvis bäst. (På den tiden kostade dock tryckimpregnerat lika mycket som ek och jag bytte för att få behålla snickarna. Annars hade huset inte blivit byggt.) Men det går att använda tryckimpregnerat virke oxå. Frågan är bara om det är samma skydd i tryckt idag som det var för 40 år sen? (Det tror jag inte, all NTA-klassning till trots.) Så syllen skulle jag nog kosta på mig att ha i ek trots allt.
Du kan klara dig lika bra med kärnfur, eller ännu hellre lärk. När det gäller gamla skutor så byggdes de med spant i ek och bordläggning i fur, ek eller bok beroende på var varvet låg. Ekbordläggningen har en tendens att bli "glapp" när den blir äldre, medans furu kan ruttna lite var som, även om omfattningen var ungefär den samma.
När man köper tryckimpregnerat så når inte impregneringen in i kärnan, den är ju redan impregnerad av trädet. Röttåligheten på kärnfur och kärnlärk är ungefär den samma, men andelen kärna på lärk är desto större. Hårt är det att spika i också ;-) Man brukar för övrigt inte rekommendera tryckt virke där det kan vara fuktigt, för även om det inte ruttnar kan det ge ifrån sig oönskade emissioner.
När man köper tryckimpregnerat så når inte impregneringen in i kärnan, den är ju redan impregnerad av trädet. Röttåligheten på kärnfur och kärnlärk är ungefär den samma, men andelen kärna på lärk är desto större. Hårt är det att spika i också ;-) Man brukar för övrigt inte rekommendera tryckt virke där det kan vara fuktigt, för även om det inte ruttnar kan det ge ifrån sig oönskade emissioner.
Klicka här för att svara