Jag går i planerna att bygga ett utedass. Jag har sökt runt en del men finner inget som ag tycker ger mig något. Det finns ju massa smarta lösningar m.m för utedass så dela med er, har ni någon smart lösning som gör det lite bättre. Eller kanske en ritning på ett bra utedass? Hur förhindrar man bäst/billigast lukt? Ja skriv på, behöver mer kött på benene. Och jag har sökt, så ni vet ;)

Oavsett hur du bygger så installera en urinavskiljare av typen "dass-isak". Sen strör man med torvmull i hinken efter varje användning, då luktar det nästan inget alls.

jon_h skrev:
Oavsett hur du bygger så installera en urinavskiljare av typen "dass-isak". Sen strör man med torvmull i hinken efter varje användning, då luktar det nästan inget alls.
Ja dass isak låter ju riktigt bra, får ingen direkt klarhet hur den fungerar dock, hamnar kisset i en hink och avföringen i en annan? Såg att Dass-isak inte var så dyr, hur är det med hinkar? Någon som har en som tycker allt fungerar kanon. Hur fungerar det med tömmning? Eller gör man av hinken någon annan stans?

Urinen leds ner i en slang, sen kan man välja om man vill samla upp den för gödning eller om man bara släpper ut den i marken. Jag kör hink utan säck i, och komposterar helt enkelt avfallet. Men det är inte alltid kommunen gillar detta, ofta får man köra med kommunens hinkar som de kommer och hämtar ibland.

Då har jag löst hur jag ska göra med avfallet... :) Då behöver jat alltså inte gräva en stor grop när allt ska hamna i hinken... Skönt :)

Men är det någon som har andra tips på smarta lösningar?

Kan bara bekräfta vad föregående har sagt, vad du än gör så separera nummer 1 och nummer 2, det är kombon av dessa som orsakar värsta lukten. Kan en separett/mulltoa vara ett alternativ? en separett finns även som drivs med 12V om du saknar el. Strömmen krävs för den fläkt som finns på den och anläggningen är frosttålig, kostar runt 5000.

bonnier skrev:
Kan bara bekräfta vad föregående har sagt, vad du än gör så separera nummer 1 och nummer 2, det är kombon av dessa som orsakar värsta lukten. Kan en separett/mulltoa vara ett alternativ? en separett finns även som drivs med 12V om du saknar el. Strömmen krävs för den fläkt som finns på den och anläggningen är frosttålig, kostar runt 5000.
Hela mitt projekt är ett lite hobbyprojekt som jag inte vill lägga ner allt för mycket pengar på. Så 5000 för att skita bra känns lite väl. Men Dass-isak verkar ju vara kanon för mitt ändamål. Angående slangen, ska jag bara gräva ner den så det rinner rätt ner i jorden och inte får kontakt med markytan. Rätt tänkt?

EDIT: Är detta ett bra Utedass? Jag har inte kollat igenom så mycket då jag sitter på jobbet... Någon som byggt enligt dessa ritningar, eller har andra?

Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar

EDIT IGEN: Såg nu att det var lit efler tankar om avfallet, men jag kommer köra på Dass-isak, men allt annat känns nog ganska bra.

Om du gräver ner slangen så får du nog göra nån form av en grus/stenbädd så att du inte får stopp i slangen direkt. Hur många kommer att använda sig av dasset och var är dasset beläget? Vi har ett torp i kanten av en åker med ett dike emellan, vi leder ut vår slang direkt till det diket...töm och glöm :)

bonnier skrev:
Om du gräver ner slangen så får du nog göra nån form av en grus/stenbädd så att du inte får stopp i slangen direkt. Hur många kommer att använda sig av dasset och var är dasset beläget? Vi har ett torp i kanten av en åker med ett dike emellan, vi leder ut vår slang direkt till det diket...töm och glöm :)
Torpet är beläget i en skog. Ja man kanske bara ska leda ut det någon stans. Har dock inget rinnande i närheten. Hmmm, får fundera lite på det.

Behöver inte vara rinnande, det sjunker ner i marken av sig själv och inget du drabbas av

Jag krävde ett hål på kanske tio liter, fyllde halva med makadam, lade ner slangen och återfyllde. Efter något år blev det lite stopp, vilket visade sig bero på att det lätt följde med lite torv ner i urinavskiljaren och satte igen precis utanför slangens mynning. Så jag grävde upp och ledde ut slangen i en halv 0,5 liters petflaska, så att slangen mynnar i tomrum istället för direkt mot stenen. Har funkat utan problem i sex år snart.

jon_h skrev:
Jag krävde ett hål på kanske tio liter, fyllde halva med makadam, lade ner slangen och återfyllde. Efter något år blev det lite stopp, vilket visade sig bero på att det lätt följde med lite torv ner i urinavskiljaren och satte igen precis utanför slangens mynning. Så jag grävde upp och ledde ut slangen i en halv 0,5 liters petflaska, så att slangen mynnar i tomrum istället för direkt mot stenen. Har funkat utan problem i sex år snart.
Smart lösning. Det ska jag ta med mig... Nu finns det ju många alernativ beroende på hur det ser ut runt dasset :) Tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.