30 736 läst ·
11 svar
31k läst
11 svar
Utedass.
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Jag går i planerna att bygga ett utedass. Jag har sökt runt en del men finner inget som ag tycker ger mig något. Det finns ju massa smarta lösningar m.m för utedass så dela med er, har ni någon smart lösning som gör det lite bättre. Eller kanske en ritning på ett bra utedass? Hur förhindrar man bäst/billigast lukt? Ja skriv på, behöver mer kött på benene. Och jag har sökt, så ni vet 
Produkter som diskuteras: "Utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 787 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Ja dass isak låter ju riktigt bra, får ingen direkt klarhet hur den fungerar dock, hamnar kisset i en hink och avföringen i en annan? Såg att Dass-isak inte var så dyr, hur är det med hinkar? Någon som har en som tycker allt fungerar kanon. Hur fungerar det med tömmning? Eller gör man av hinken någon annan stans?jon_h skrev:
Urinen leds ner i en slang, sen kan man välja om man vill samla upp den för gödning eller om man bara släpper ut den i marken. Jag kör hink utan säck i, och komposterar helt enkelt avfallet. Men det är inte alltid kommunen gillar detta, ofta får man köra med kommunens hinkar som de kommer och hämtar ibland.
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Då har jag löst hur jag ska göra med avfallet...
Då behöver jat alltså inte gräva en stor grop när allt ska hamna i hinken... Skönt 
Men är det någon som har andra tips på smarta lösningar?
Men är det någon som har andra tips på smarta lösningar?
Kan bara bekräfta vad föregående har sagt, vad du än gör så separera nummer 1 och nummer 2, det är kombon av dessa som orsakar värsta lukten. Kan en separett/mulltoa vara ett alternativ? en separett finns även som drivs med 12V om du saknar el. Strömmen krävs för den fläkt som finns på den och anläggningen är frosttålig, kostar runt 5000.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Hela mitt projekt är ett lite hobbyprojekt som jag inte vill lägga ner allt för mycket pengar på. Så 5000 för att skita bra känns lite väl. Men Dass-isak verkar ju vara kanon för mitt ändamål. Angående slangen, ska jag bara gräva ner den så det rinner rätt ner i jorden och inte får kontakt med markytan. Rätt tänkt?bonnier skrev:Kan bara bekräfta vad föregående har sagt, vad du än gör så separera nummer 1 och nummer 2, det är kombon av dessa som orsakar värsta lukten. Kan en separett/mulltoa vara ett alternativ? en separett finns även som drivs med 12V om du saknar el. Strömmen krävs för den fläkt som finns på den och anläggningen är frosttålig, kostar runt 5000.
EDIT: Är detta ett bra Utedass? Jag har inte kollat igenom så mycket då jag sitter på jobbet... Någon som byggt enligt dessa ritningar, eller har andra?
Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar
EDIT IGEN: Såg nu att det var lit efler tankar om avfallet, men jag kommer köra på Dass-isak, men allt annat känns nog ganska bra.
Om du gräver ner slangen så får du nog göra nån form av en grus/stenbädd så att du inte får stopp i slangen direkt. Hur många kommer att använda sig av dasset och var är dasset beläget? Vi har ett torp i kanten av en åker med ett dike emellan, vi leder ut vår slang direkt till det diket...töm och glöm 
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Torpet är beläget i en skog. Ja man kanske bara ska leda ut det någon stans. Har dock inget rinnande i närheten. Hmmm, får fundera lite på det.bonnier skrev:Om du gräver ner slangen så får du nog göra nån form av en grus/stenbädd så att du inte får stopp i slangen direkt. Hur många kommer att använda sig av dasset och var är dasset beläget? Vi har ett torp i kanten av en åker med ett dike emellan, vi leder ut vår slang direkt till det diket...töm och glöm![]()
Jag krävde ett hål på kanske tio liter, fyllde halva med makadam, lade ner slangen och återfyllde. Efter något år blev det lite stopp, vilket visade sig bero på att det lätt följde med lite torv ner i urinavskiljaren och satte igen precis utanför slangens mynning. Så jag grävde upp och ledde ut slangen i en halv 0,5 liters petflaska, så att slangen mynnar i tomrum istället för direkt mot stenen. Har funkat utan problem i sex år snart.
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Smart lösning. Det ska jag ta med mig... Nu finns det ju många alernativ beroende på hur det ser ut runt dassetjon_h skrev:Jag krävde ett hål på kanske tio liter, fyllde halva med makadam, lade ner slangen och återfyllde. Efter något år blev det lite stopp, vilket visade sig bero på att det lätt följde med lite torv ner i urinavskiljaren och satte igen precis utanför slangens mynning. Så jag grävde upp och ledde ut slangen i en halv 0,5 liters petflaska, så att slangen mynnar i tomrum istället för direkt mot stenen. Har funkat utan problem i sex år snart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden