5 289 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
(Kall)garage 50kvm, all arbete själv, kostnad?
Skulle vilja bygga ett kallgarage på 50kvm (5 bred x 10m lång) med billigaste möjliga grund och val av tak.
Vad är det billigaste allternativet för garage grund för kallgarage och vad kostar det då per kvm ca.? (betong platta, asfalt?)
Vad gäller väggar, takstolar, tak, vad skulle materialet kosta på ett ungefär om man gör precis allt arbete själv?
Någon som har byggt såhär själv och kommit undan riktigt billigt? (Vi har en väldigt tight budget tyvärr och en bil som fryser samt ogillar regn
)
Vad är det billigaste allternativet för garage grund för kallgarage och vad kostar det då per kvm ca.? (betong platta, asfalt?)
Vad gäller väggar, takstolar, tak, vad skulle materialet kosta på ett ungefär om man gör precis allt arbete själv?
Någon som har byggt såhär själv och kommit undan riktigt billigt? (Vi har en väldigt tight budget tyvärr och en bil som fryser samt ogillar regn
Jag har inte byggt mitt garage från grunden men du kanske får någon info som är användbart.
Från början hade jag ett litet garage med pulpettak.
Jag behövde ett större garage med en isolerad förrådsdel i mitt fall blev det 4,2x9,3 stort.
Jag rev två av väggarna samt taket.
Fick hjälp med grävning och gjutning av betonggrund på den ytan som blev ny.
Byggde själv väggar, tak (med korrugerad plåt) och drog el.
Tror att kostnaden för den hjälpen jag fick och det sammanlagda materialet gick på ~20-25 000:- då (för ca 5 år sedan).
Hoppas det kan vara till någon nytta.
Från början hade jag ett litet garage med pulpettak.
Jag behövde ett större garage med en isolerad förrådsdel i mitt fall blev det 4,2x9,3 stort.
Jag rev två av väggarna samt taket.
Fick hjälp med grävning och gjutning av betonggrund på den ytan som blev ny.
Byggde själv väggar, tak (med korrugerad plåt) och drog el.
Tror att kostnaden för den hjälpen jag fick och det sammanlagda materialet gick på ~20-25 000:- då (för ca 5 år sedan).
Hoppas det kan vara till någon nytta.
Japp det var verkligen användbart.
Skulle kunna gissa på att vårt skulle gå på runt 40.000-50.000 SEK allt som allt då, då här inte finns någon befintlig grund, om så ens en liten yta. Plus att garaget skulle bli något större här.
Sen får man tänka på att det var ca. 5 år sedan du gjorde det och priserna har höjts litegranna.
Tack för inlägget!
Nån mer som har egna erfarenheter av o bygga själv och vad det då kostar?
Skulle kunna gissa på att vårt skulle gå på runt 40.000-50.000 SEK allt som allt då, då här inte finns någon befintlig grund, om så ens en liten yta. Plus att garaget skulle bli något större här.
Sen får man tänka på att det var ca. 5 år sedan du gjorde det och priserna har höjts litegranna.
Tack för inlägget!
Nån mer som har egna erfarenheter av o bygga själv och vad det då kostar?
Hej Martin. Du skriver att det ska vara billigt , alltså utan issolering i plattan och utan avlopp och vatten .Jag kan tänka mej att om du bygger formen själv och beställer hem en betongbil så hamnar plattan på ca 10 000 kr inklusive dränering och singel .Sen beror det på hur mycket mark arbete som krävs t e x sprängning , grävning. Själv rekomenderar jag en issolerad grund ,man vet inte om man behöver värma upp garaget i framtiden .
Jag skulle gissa att resten av garaget går på ungefär 50 000 kr-60 000 kr beroende på Dörrar fönster och port .Det är om du bygger själv lycka till
Jag skulle gissa att resten av garaget går på ungefär 50 000 kr-60 000 kr beroende på Dörrar fönster och port .Det är om du bygger själv lycka till
Klicka här för att svara