Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2006

Bruttoarea på ett garage?

Hejsan. Sitter här och ska rita bygglovsritningarna för mitt garage.
    jag har fått muntligt tillåtelse till ett "35kvm" stort garage av lokala byggnadsnämnen.

Men blev osäker. om man räknar golvytan eller cementplattans area.

som jag har räknat nu blir det en 39.7m2 cementplatta och efter att väggarna (ca 20cm) är uppsatta blir innerarean ca 35m2 Är dessa 35kvm vad man kallar bruttoarea och vad som räknas med när man ansöker om byggnadslovet. eller ansöker man på yttermåtten på cementplattan?.

Enormt tacksam för svar.
    //Mvh Joakim.J

2.    länk #2
    ByggaNytts avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2003
    Ålder: 44
    Län: Stockholm

Re: Bruttoarea på ett garage?

Brukar vara yttersta delen på fasaden, d.v.s. lockläkten, putsen eller vad du nu skall ha för fasad. Ring dock och hör med kommunen för säkerhets skull!

3.    länk #3
    ByggaNytts avatar

Visste inte ens att det fanns ett "Sveriges nationella centrum för terminologi och fackspråk ", men varför inte?

http://www.tnc.se/index.php?option=c...47&aid=212

Fråga: Hur definieras bruttoarea, bruksarea och lokalarea, och vilka är de engelska motsvarigheterna?

Svar: Bruttoarea (BTA) definieras som 'area av mätvärda delar av ett våningsplan, begränsad av omslutande byggnadsdelars utsida eller annan för mätvärdhet angiven begränsning'; engelska motsvarigheter: gross floor area, outside gross area, total floor area. Lokalarea (LOA) definieras som 'bruksarea för utrymmen inrättade för annat ändamål än boende, sidofunktioner till boende, byggnadens drift eller allmän kommunikation'; engelska motsvarigheter: non-residential floor area, main usable area. Bruksarea (BRA): 'area av nyttjandeenhet eller annan grupp av sammanhörande mätvärda utrymmen, begränsad av omslutande byggnadsdelars insida eller annan för mätvärdhet angiven begränsning'; engelska motsvarigheter: usable floor area, intra-muros area.

4.    länk #4

så med andra ord när man säger 35kvm stort garage. menas att cementplattan får vara 35kvm stor medans när väggarna kommer upp så är innerarean mindre. :-(
    Buhu. jag som hade hoppats på 5.8x6.0 i innermått :-( jaja. 5.20x6.0 i innermått är väl helt okej för ett enbils mekgarage?.

Kan ngn verifiera att detta stämmer!.
    tack för snabba svar på detta trevliga forum.
    //Mvh Joakim.J

5.    länk #5
    ByggaNytts avatar

Nja, värre än så... Om du skall ha panel så brukar den "sticka ut" en bit (~70 mm) från plattan! Du vill ju ha bort ev. regn/slask från plattan.

Ja, här i Svedala blir man "bestraffad" för att man vill isolera sina väggar ordentligt >

Vet ju inte vad du hade tänkt meka med, men vill du inte ha ett lite längre garage? Min vanliga sossecontainer (945) är ju närmare 5 m lång och då vill man ju gärna ha en arbetsbänk vid fronten. Du kanske ska meka med en våldsamt breddad golf

6.    länk #6

ByggaNytt skrev:
    Nja, värre än så... Om du skall ha panel så brukar den "sticka ut" en bit (~70 mm) från plattan! Du vill ju ha bort ev. regn/slask från plattan.

Ja, här i Svedala blir man "bestraffad" för att man vill isolera sina väggar ordentligt >

Vet ju inte vad du hade tänkt meka med, men vill du inte ha ett lite längre garage? Min vanliga sossecontainer (945) är ju närmare 5 m lång och då vill man ju gärna ha en arbetsbänk vid fronten. Du kanske ska meka med en våldsamt breddad golf
    Hej igen, Tack för dina svar.
    Får bli den mindre ritningen. :-/.
    Självklart skulle jag vilja ha ett 7meter djupt garage, men pga hur platsen där garaget ska stå, så går det inte med 7meter. därför har jag det hyfsat brett för att vara 1-bilsgarage. Så jag kommer alltså ha arbetsbänken vid sidan av bilen. så att jag åtminstone har ngn meter framför bilen att så och meka på. Tror det kommer bli bra.
    Trots att det kanske är "drömgaraget" med modificationer. :-P. Men så är det ju alltid när diverse regler och lagar är inblandade.

Men å andrasidan är det ju skönt. Så man slipper att grannen slår upp ett 300kvm garage 1meter från tomtgränsen.

Tackar för alla svar.
    Återkommer säkert med en mängd frågor.
    //Joakim.J

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42