Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Banned Medlem: Dec 2005

Garagebygge.

Funderar på att bygga ett garage med måtten 14,4 x 7 x 3,50 + en rad med leca.Tänkte att bygga sektioner i mitt gamla garage. ;DSektionerna tänkte jag göra 2,40 .Reglar upp + pappar reglar och trycker i en 45 matta.Slår på,samt målar panelen.Blir 6 st väggsektioner.Börjar med 2"x 5"(45 x 120) och slutar varje sektion med 1 tum.Börjar och slutar varje ytterligare sektion med 1".Och sista plankan med 2".Så för varje sektion jag slår ihop (+lim) så blir det 2"(dvs 45 mm).Eller är det fel att göra så.Hållfastheten blir densamma.För slutar och börjar jag med 2" så blir det 4" vid varje skarv.Hänger ni med.
    Lägger ut en rad leca eller två.Ut med pappen.På med 45 x 120 underliggare.Ställer upp sektionerna.Lägger på en överliggare.Reser takstolarna.På med brädorna.På med plasten och takplåten.Trycker in isoleringen 95 .På med 1 lager gips.Plåtskor 1 m från golv och upp.Målar,drar el mm.Vad tycker ni.Fördelen med sektionerna är att dom är torra och att jag kan spika ihop dom när jag vill,antingen på dagen eller kvällen oavsett väder. Eller vad tycker ni. :

2.    länk #2

Re: Garagebygge.

En annan fråga angående garagebygget.Törs man köpa en spikpistol på Jula.Skall bara använda den till detta garagebyggnaden + ett annat litet hus som jag skall panela om.Spikpistolen tar 90 mm spik.

3.    länk #3
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

* För det första: 2" är inte 95 mm.
    : För det andra: Varför bara 45 mm isolering? :-/

4.    länk #4

Klart att jag vet att 2" inte är 95 mm.2" är 50 mm.(Dock 45 när man köper hyvlat.Vilket jag troligtvis inte gör).Lite fel vart det.Får ändra.
    Vaddå 45.totalt blir det 140 mm.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2005

tycker nog iså fall du skall ta 1,2m sektioner lättare att hantera....har en spik picka från biltema tar 90mm funkar kanon....annars har Harald Nyborg drive nu 795 kr för deras spik pistol...

6.    länk #6

Mätte upp garagedörren.Så jag funderade på 3,60 m sektioner istället.Eftersom jag har en baklastare så är det inga problem att lyfta sektionerna.
    Smoge.Har du nån adress till Harald Nyborg.Spikpistolen låter mkt intressant.

7.    länk #7
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

8-) Kan väl jag hjälpa till med: http://www.harald-nyborg.se/

8.    länk #8

Tackar

9.    länk #9

Ringde och beställde spikpistolen.Var verkligen ett kanonpris på den.Tackar för tipset.
    Gott Nytt år på er allesammans. ;D

10.    länk #10
    Jesca_js avatar
    Forumgud Medlem: May 2003
    Län: Västerbotten

Hittar inte den spikpistolen.... :'(
    Har ni länk eller har de slutat med det priset?

11.    länk #11

Hej Jesca.jag ringde och beställde spikpistolen.kostnad 799:- + frakt o postförskott 175:-.Inget att bråka om.6803 Pris 1999:- har den kostat.(Dom har inte prisändrat i katalogen)
    Hit kan du ringa och beställa den.

LÖDDEKÖPINGE
    Marknadsvägen 10,
    246 42 Löddeköpinge
    ( vid Center Syd )
    Tfn. 046-708090 - Fax 046-712052 Öppetider: Vardager 10 - 19
    Lördag 10 - 16
    Söndag 11 - 16

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2005

Lämna gärna ditt omdömme när du använt pistolen sedan...Tackar på förhand....

13.    länk #13

Japp.Bara bra om man får sortera ut allt skräp som säljes.Flera borde komentera saker som dom köpt.Bra eller dåligt.

14.    länk #14

Fick spikpistolen idag.999:- inkl frakt.Ser ut som alla andra pistoler jag kikat på.Ända skillnaden är att den är 1000:- billigare. ;D. Och det tackar man inte nej till. :
    Synd att jag inte börjar att spika med den förens våren. :'(.
    Och andra sidan kan jag låna ut den till någon som behöver spika lite.Då kan jag få ett omdöme vad det är jag köpt. ;D
    Och är det inge vidare grejjor,så lackar jag om den med gul färg och klistar på ett De Walt märke,lägger på 1500:- och skickar iväg den på blocket. .
    Kanske det är någon nysvensk som köper den,och skickar iväg den till sitt hemland. :
    Borde ju duga till att sätta fast löven på lerhyddan

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42