Jag har lite funderingar på att förlänga mitt garage med cirka 60kvm
som jag tänkte använda till gästrum, arbetsrum och förråd.
Jag har inga kunskaper alls inom bygg så jag får snällt lita på vad andra säger.
Efter att jag har tittat runt på en del ställe och sökt en del
så har jag kommit fram till att man ska räkna med ca 10000/kvm,
vilket i mitt fall skulle innebära 600000 för denna tillbyggnad.
Dvs lika mycket som hela bostadshuset kostade att köpa :-)
Är det verkligen så dyrt att bygga till?
Min tanke var att bygga tre rum 4x5m2 varav två ska vara isolerade och ha varsitt fönster. Det sista rummet behöver inte ens isoleras.
En liten vind hade jag också hoppats klämma in men inte nödvändigtvis inredningsbar.
Jag tycker själv inte dessa specifikationer är speciellt avancerade
men det kanske kostar mycket ändå.
Kan någon informera denna ovetande stackare hur saker ligger till inom byggvärlden?
Om du låter en byggfirma göra jobbet så drar det fort iväg, men de siffror du anger ovan känns lite i överkant, du borde klara dig med hälften av det...
Du behöver ju göra en del markarbete och sedan gjuta ny platta för de 60 kvm och ev dra rör för avlopp om du skall ha rinnande vatten/toalett i utbyggnaden.
Sedan kan det vara ide att spika två väggar och en gavel liggande och sedan resa upp den och montera dit färdiga takstolar som är korrekt dimesionerande. Du har ju redan en befintlig vägg på ditt garage idag som förlänger ut ifrån så det borde inte vara några problem, finns många företag som kan ta på sig att spika väggblock efter dina specifikationer...
Gör du detta själv så borde du kunna klara dig under 250 000 utan problem...
Min rekomendation är att kontakta byggfirma som kan ta på sig att göra plattan om du inte kan/har möjlighet att själv göra detta och även diskutera priser för att spika ihop två färdiga vägg block och en gavel...
Moderator
Medlem: Jan 2004
Län: Västernorrland
Re: Bygga till ett garage med förråd m.m?
Det är ju helt beroende på hur avancerat utförande du vill ha och vad du kan tänka dig att göra själv. Isolera och sätta gips är tex busenkelt men tar ändå en hel del tid
Forumgud
Medlem: Feb 2003
Ålder: 44
Län: Stockholm
Re: Bygga till ett garage med förråd m.m?
Som sagt, det går inte att svara på utan att veta mycket mer. Hur har du tänkt att lösa uppvärmning, ventilation, el, ytskikt, antal fönster/dörrar, larm m.m. m.m.
Speca ner på ett papper (kopiera från husföretag) samt gör en enklare måttskiss och ta kontakt med några byggfirmor för en offertförfrågan så kommer du strax att få ett hum om kostnaderna. Sedan är ju allt upp till dig själv, hur mycket skall du/familj, vänner bidra med i form av arbetsinsats?
Det kan kosta allt mellan 200.00 upp till miljonen....
Jo, jag inser att det beror ganska mycket på hur mycket jag kan göra själv.
Problemet är just att jag inte är speciellt händig och kan därför inte göra så mycket själv.
En del kan man ju göra ändå, sätta upp gips, måla, städa och sånt kan jag ju göra.
Jag ska ta kontakt med ett lokalt byggbolag tror jag.
Tack för er information.
Problemet är just att jag inte är speciellt händig och kan därför inte göra så mycket själv.
Det egentliga problemet är att du inte tror på dig själv :-?
Tro mig, du klarar i princip allt utom det du inte FÅR göra (el etc.) Om du bara läser på och förbereder dig på att det tar lite längre tid.
Du får aldrig så bra betalt någon annanstans som du får för den egna insatsen (pengar OCH självkänsla!!!)
Finns inget bättre än att kunna säga till någon att detta har jag gjort själv