Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Jun 2002

Storlek på garage och vändplan

Vi har en skaftväg till tomten vilket betyder att vi gärna vill ha utrymme att vända bilen på biluppställningsplatsen för att slippa backa de 40 metrarna ut till gatan.
    Nu när man börjar titta på garagelösningen blir man smått avundsjuk på de som kan använda gatan som vändplats *:-/

Jag vill gärna ha garage, även om Carport förmodligen skulle vara en bättre lösning i just detta fallet. Jag vill dessutom gärna kunna använda garaget med bilen i för att t.ex. byta däck och mindre arbete på bilen. Kort sagt, garaget får gärna vara rymligt.

Mitt dilemma är då att ju större garage desto mindre plats får jag att vända bilen på och frågan är hur stort garage jag vågar bygga utan att göra vardagen alltför krånglig.

Bilden är en skiss på hur huset och skaftvägen är placerade, från husets kortsida till tomtgräns är det 9 meter, däremellan skall garagets bredd + en "vändficka" få plats tänkte jag. Jag skulle vilja ha ett garage på B5xL8 meter med detta är förmodligen för stort.

Alltså:
    1. Hur litet garage kan man ha utan att det känns trångt?
    2. Smarta lösningar på mitt dilemma?

2.    länk #2
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Re: Storlek på garage och vändplan

Tyvärr så anser jag att du behöver den storleken för att kunna komma åt att mecka i garaget. Jag har en carport som är fyra meter bred invändigt och det är i minsta laget. För dig bör det tillkomma ca 40 cm väggar så då är vi på minimum 4,40.

Samma carport är 6 meter lång och det är lagom till min v40. Ska du sen ha en mekbänk så lägg på två meter plus väggar. Dvs dina 8 plus lite till.

Ett tips är att du tar ett snöre och spänner upp de tilltänkta innermåtten på garaget. "kör in" bilen öppnar alla dörrar plus bagelucka och sen tittar du efter hur mycket plats det blev kvar. Kom bara ihåg att väggaran kommer att ta plats.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42