Menar du upp till nock eller, det är inte alls säkert att din detaljplan tillåter högre innertak än ca. 2,3-2,5 meter... Annars bör väl 2,5 meter räcka gott och väl för innertak på ett garage...
Moderator
Medlem: Jan 2004
Län: Västernorrland
Re: Takhöjd i garaget
Ska du ha en sån där takboxlyft så ta till rejält med höjd för den också. Det finns inget roligare än att se två personer långsamt krypa in en bil i garaget livrädda för att skrapa taket mot boxen
Bygget ligger utanför planlagt område,men höjden är änå intressant.
Om garaget "inte blir den dominerande byggnaden" slipper jag bygglov Istället räcker det med bygganmälan vilket kan underlätta en del.
Finns alltså en anledning att hålla nere höjden... Annars hade jag byggt i två plan..
Drömgaraget har givetvis oändlig takhöjd.
Någon takbox kommer jag aldrig att skaffa...
Funderingen att hitta en billig lyft finns självklart men i dagsläget är det inte aktuellt eftersom jag har tillgång till en sådan på annat håll. Däremot skulle det vara tråkigt om t.ex. den "nya" traktorn inte får plats..
Själv bygger jag lösa sektioner.Höjden blir 3,60 + att jag ställer väggen på en rad leca.Så totala höjden invändigt blir 3,80.Perfekt att ha billyft.Använd lägre takstolar så blir det inte så högt.Funderade först att ha som föråd på vinden,men det är bara att glöma.Det blir bara en massa sparade prylar.Och det vet man hur det blir.