Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Aug 2003

Takhöjd i garaget

Vilken takhöjd är lämplig i ett garage egentligen ?

Tanken är väl att det ska användas för personbilar och lite hobbyarbeten och lite bilmek.

Räcker 2,70 eller ska man gå upp till 3m ?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004

Re: Takhöjd i garaget

Menar du upp till nock eller, det är inte alls säkert att din detaljplan tillåter högre innertak än ca. 2,3-2,5 meter... Annars bör väl 2,5 meter räcka gott och väl för innertak på ett garage...

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jul 2005

Beror på.

Är det bara hobbymek så kommer du ju troligen aldrig behöva över 2,5m.

Jag har 3m i takhöjd i mitt mekgarage och det är det lägsta man kan ha om man skall ha en lyft för då går det iaf. sitta på en ruullpall under bilen.

Bra är om man kan gå upp till 3,5-3,7 om man skall ha in en lyft skulle jag tippa.

4.    länk #4
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Ska du ha en sån där takboxlyft så ta till rejält med höjd för den också. Det finns inget roligare än att se två personer långsamt krypa in en bil i garaget livrädda för att skrapa taket mot boxen

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Aug 2003

Bygget ligger utanför planlagt område,men höjden är änå intressant.
    Om garaget "inte blir den dominerande byggnaden" slipper jag bygglov Istället räcker det med bygganmälan vilket kan underlätta en del.
    Finns alltså en anledning att hålla nere höjden... Annars hade jag byggt i två plan..
    Drömgaraget har givetvis oändlig takhöjd.

Någon takbox kommer jag aldrig att skaffa...

Funderingen att hitta en billig lyft finns självklart men i dagsläget är det inte aktuellt eftersom jag har tillgång till en sådan på annat håll. Däremot skulle det vara tråkigt om t.ex. den "nya" traktorn inte får plats..

6.    länk #6
    Banned Medlem: Dec 2005

Själv bygger jag lösa sektioner.Höjden blir 3,60 + att jag ställer väggen på en rad leca.Så totala höjden invändigt blir 3,80.Perfekt att ha billyft.Använd lägre takstolar så blir det inte så högt.Funderade först att ha som föråd på vinden,men det är bara att glöma.Det blir bara en massa sparade prylar.Och det vet man hur det blir.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42