Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2006
    Län: Skåne

Takstols variant

Jag bor i en gammal Skånelänga och skall bygga ett garage i samma stil som
    huset.

Taket på huset har en liten "sluttning" på slutet (om ni förstår vad jag menar).

Tänkte det skulle bli likadant på garaget. Hur får man till den sluttningen, är det takstolarna som är så eller fixar man till det själv?

2.    länk #2
    chris47s avatar
    Senior medlem Medlem: Jul 2005
    Ålder: 44

Re: Takstols variant

Jag har ngt liknande på mitt Willa Nordic hus. Man ser inte riktigt hur det är gjort, men jag skulle tro att man sätter en kil på varje takstol. När man sen spikar dit råsponten så går den bra att böja några grader i noten. Takpappen är inga problem och ströläkt slutar innan böjningen (40cm). Pannan längst ner vilar med nedändan direkt på takpappen. Betongpannorna ligger därmed helt rakt. Böjnigen syns bara undertill längst ner vid takutskjutet, men det är effektfullt och riktigt snyggt tycker jag. Lite Japansk känsla faktiskt.
    /CC

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2006
    Län: Skåne

Ska man säga till om det när man beställer takstolarna eller
    gör man det själv när takstolarna är på plats?

4.    länk #4
    chris47s avatar
    Senior medlem Medlem: Jul 2005
    Ålder: 44

Sånt gör man själv. Hör med Willa Nordic på detta forumet om du kan få tjuvkika på deras husritningar. Jag har Willa Nordic/Sandvik byggt år 2000.
    /CC

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42