Takstolar som inte begränsar höjdfrihet så mycket?
Hej!
Tänkte bygga ett "garage" som ska ha plats för min båt på vintern. Vill gärna hålla nere höjden på garaget så mycket som möjligt.
Garaget skulle helst inte bli bredare än 6m, jag behöver en höjd på 370 i en bredd av 260 i mitten. Båten skall stå på en trailer.
Jag undrar därför om det finns några specialkonstruktioner på takstolar så man slipper ha den horisontella bjälken som håller ihop sparrarna?
Alternativt kan man kanske få en takstol där bjälken sitter högre upp, men då måste man gå upp i dimension antar jag. Men det är väl vissa begränsningar hur högt upp man kan sätta bjälken.
Har funderat på limträbalk i nocken, men den måste ju stöttas i ändarna, så då får man ju inte in båten..
Re: Takstolar som inte begränsar höjdfrihet så myc
Hej!
Tack så jättemycket för tips och bilder, det finns tydligen lösningar på det mesta. Då är inte mitt projekt så hopplöst som jag en stund trodde. Grannarna är inga vänner av höga hus. Förstår jag i och för sig.
Senior medlem
Medlem: Jul 2005
Ålder: 44
Re: Takstolar som inte begränsar höjdfrihet så myc
Hur hade du tänkt lösa port problemet med att få in båten? En smalare port på mitten som går högre än vägglivet kanske? På det viset skulle du ändå kunna använda en limträbalk som bärs upp av ännu en ovanför porten. Troligtvis en billigare lösning än fackverks takstolar.
/CC