Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2006

Vedskjul till garage

Byggde 1999 ett enklare vedskjul på 35 kvm med plåttak. Vedskjulet står på plintar och har inga heltäckande väggar och inte något golv.
    Jag bor i utkanten av ett samhälle utan några grannar.
    Jag lämnade aldrig in en bygganmälan vid detta tillfälle.
    Nu planerar jag att ta bort vedskjulet och istället bygga där ett garage.
    Vad händer nu när jag söker bygglov till mitt garage?
    Måste jag söka bygglov för vedskjulet i efterhand?
    Måste jag också lämna in en rivningsanmälan på vedskjulet?
    Får jag böter?
    Om det blir böter vad grundas dem på?
    I så fall hur mycket?

Från
    Svenljunga kommun

2.    länk #2

Re: Vedskjul till garage

Inget svar på dina frågor iofs men varför inte bara riva vedskjulet och låtsas som ingenting när du lämnar in din nya bygglovsansökan för garaget?

3.    länk #3

Problemet är att idag finns allting fotat hos byggnadsnämnden så när man ansöker om bygglov så kollar man upp både flygfoto och gamla ritningar

4.    länk #4
    chris47s avatar
    Senior medlem Medlem: Jul 2005
    Ålder: 44

Jag tror inte det är någon större fara. Om det du ska bygga ligger minst 4,5m från tomtgräns och inga grannar i närheten är det bara att lämna in bygglovet. Jag skulle vänta med att riva skjulet tills jag fått bygglovet.

Om det inte har några väggar är det ju bara ett regnskydd dessutom.

Byggnadsnämdens bryr sig inte så mycket om vad som byggs på landet där det inte finns så mycket bostadshus i närheten. En bonde kan t.ex i stort sett bygga vad han vill om fastigheten är taxerad som jordbruksfastighet.

Preskribering sker efter 10 år tydligen, så det är några år kvar i ditt fall.
    /CC

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42