Svara Nytt ämne
  1. 2006-09-07 14:58
    Svara | #1

JED
    Fullvärdig medlem Medlem: sep 2005
    Gävleborg
    136 inlägg

5 bilder

Eternitplattor

Hej

Jag ska sätta dubbelgips i garaget, men tanken slog mig att sätta delar av det innersta lagret med eternitplattor. Jag har nämligen sådana sittande uppskruvade i pannrummet. De är ca 120x120 cm. Dessa är ju brandsäkra, men inte så milöjvänliga.

//Johan
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-09-10 14:31
    Svara | #2

P-J
    Fullvärdig medlem Medlem: aug 2005
    Västmanland
    156 inlägg
    Gillad 10 gånger
    6 bilder

Re: Eternitplattor

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-09-11 12:20
    Svara | #3

pipewelders avatar
    Senior medlem Medlem: aug 2006
    503 inlägg
    Gillad 4 gånger
    125 bilder

Släng plattorna och skruva dit gips.

*Den första tanken är oftast rätt*

4. 2006-09-12 19:34
    Svara | #4

Gudfader Medlem: nov 2003
    6 665 inlägg
    Gillad 127 gånger
    1 bilder

pipewelder skrev
    Släng plattorna och skruva dit gips.
    VARFÖR? Eternit fyller ju sin funktion och skadar ingen så länge man inte börjar bearbeta den mekaniskt utan andningskydd. Asbest är ingen gift typ arsenik! Andas du asbestdamm 8 timmar om dagen i lång tid så kan du bli sjuk men inte av att du går förbi fex en eternittak .
    Till JED
    Har du fortfarande en värmepanna med brinnande bränsle ( ved,olja gas) i källaren så det är bäst att låta eternitplattorna sitta kvar och brandskydda undergolvet och resten av huset . Ett pannrum ska vara en brandcell av obränbar material. Måla om plattorna om du inte tycker om utseendet men det är onödig jobb att byta eller flytta dom så länge dom behövs i källaren, tycker jag .
    gaia

5. 2006-09-13 00:07
    Svara | #5

JED
    Fullvärdig medlem Medlem: sep 2005
    Gävleborg
    136 inlägg

5 bilder

Hej

Jag har fjärrvärme nu så dessa plattor fyller ingen funktion. Det finns trätak under dessa plattor och detta ärju snyggare.

//Johan

Liknande ämnen

1. Demontera eternitplattor
    av Dodger i forum Fasad
  2. Eternitplattor
    av persson31 i forum Köpes & bytes
  3. Eternitplattor
    av danianna1978 i forum Fasad
  4. Eternitplattor i tak
    av nidas i forum Byggmaterial & byggteknik
  5. Eternitplattor
    av ORYX i forum Isolering