6 026 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Offert på platta till garage
Jag ska bygga ett garage på 6*10 meter och hade tänkt att göra en enkel beskrivning för att ta in offerter. 100 mm betong, 100 mm isolering, 150 mm kapillärbrytande skikt, dränering, är det något annat att tänka på i detta skede? Malmö.
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
uppvärmning ? golvvärmeslang kostar inte mycket extra.
Planering av bädden är inte oväsentlig i processen. Det går inte, som du säkert vet, att lägga kapillärskikt uppe på jorden. I regel får man fylla upp ordentligt, efter att matjorden är bortforslad. Det får också vara en viss sockelhöjd på garageplattan, efter en fixpunkt på gatan utanför= minst 150mm över denna.
Du ska kanske bestämma nu om du vill ha "uppmurade kanter", jag vet inte vad det heter, men iaf att det är murat en bit upp på väggen runt om, och om du lejer bort det elller murar själv.
Kanterna är ju bra om du kommer att slaska mycket med vatten, t.ex. biltvätt och köra in snöiga bilar.
Kanterna är ju bra om du kommer att slaska mycket med vatten, t.ex. biltvätt och köra in snöiga bilar.
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Man kan mura ett lager leca block (murblock) närmast golvet som man sedan lägger syllen på. blocken är inte känsligt för vatten och man kan i princip ha 20cm vatten stående på golvet...Mikael_L skrev:
Ifall man inte har det väldigt slaskigt så är det inte nöddvändigt. Gör man jobbet själv är det motiverat då leca är rätt billigt, någon tia eller två per block.
Mycket bra, antar jag. I mitt nya garage, byggt med leca-block och L-element, har L-elementen spruckit på tre-fyra ställen i grunden, medans leca-blocken är helt oberörda.Xiter skrev:
Detta byggsätt är även det som rekommenderas på Svensk Träindustris byggritningar:
http://www.svenskttra.org/byggbeskrivningar/byggbesk.asp?Cid=724&Item=13
Vet inte vilken klassning jag köpte. Kan kolla om det står på fakturan hemma i pärmen. Jag köpte från Cellplast Direkt, http://www.cellplastdirekt.se/
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Klicka här för att svara