Är färdig nu med väggarna (isolering+plast+osb+gips) och funderar på hur ja ska göra med taket?
Takstolarna sitter med cc 120cm.
Hänger gipset ner mycket om man inte har någon glespanel bakom? Eller är det enda alternativet o stätta typ 28x70 med cc60 och sedan gipsskivorna?

Vad ska man ha för isolering? "Vanlig" isolering som ja hade i väggarna?

Tyvärr var ju inte taket i garaget klart när vinden på huset isolerades, för då kunde dom ju tagit garaget samtidigt!

cc30

Cc30?? Shit de var tätt :) är det för att hålla uppe isoleringen??

cc30 har man alltid när man skruvar gips i tak.

Jag ska strax renovera garage och jag kommer nog använda råspont till innertaket.

nimhed skrev:
Jag ska strax renovera garage och jag kommer nog använda råspont till innertaket.
Låter som ett dyrare alternativ??

Men om det är cc30, man ska inte köra masonit då?

JoakimJohansson skrev:
Låter som ett dyrare alternativ??
Jo, det blir det ju. Typ 60kr/m2
Byggmax takgips (600x1200) ligger på 50kr/m2, men då ska du ha lite gles också.
Sätter du stora skivor (1200x2500) klarar du dig på 30kr/m2 + lite gles och spackel, säg 40kr/m2

JoakimJohansson skrev:
Cc30?? Shit de var tätt :) är det för att hålla uppe isoleringen??
Hålla upp isoleringen gör du med plasten.
Alltså plast på takstolarna och sen gles 28x70.

Okej men vad säger ni om isoleringen då? Ska man välja nån speciell?

Helt vanlig standardisolering. Har du satt takstolarna cc 1200 så passar bitarna direkt

Jag satte upp råspont och målade vitt... Har väl blivit nån springa nu efter två år, men det ser ändå bra ut för att vara i ett garage tycker jag.

Ofta tar ju blåsfirmorna per kubik, på plats, så det har inte så stor betydelse om du vill blåsa det nu eller om du sku ha gjort det samtidigt som huset... Så är det iaf här... jag hade blåst det iaf! Det ryser ju å börjar klia på hela kroppen bara man ser en bal med isolering... :D

Ska kolla upp priset för blåsning mot standard isolering så får vi se va det kan skilja!
Annars går ju standard bra med som sagt med tanke på cc 1200

jo men du slipper klådan med blåsull! ;) :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.