I dagsläget pryds vårt hus och tomt av en carport i äkta plåt och kan närmast liknas vid en skolåda. Det skär sig lite med huset från sent artonhundratal. Jag skulle önska något mer harmoniskt
Vi utgår alltså från:
*Carport
*Plåt
*Platt tak
*Plintar
*Cementplattor(40x40)
Den nya byggnaden ska ha som primärt syfte att förvara en bil med lite utrymme för att greja lite. Integrerat blir även vedskjul och carporten växer lite på längden, förmodligen också på bredden.
Ett enklare loft för förvaring av långa brädor under tak kommer naturligt.
Min vision innehåller sadeltak, ganska låga väggar med hyffsat lågt sittande fönster och fasad med breda plankor och lockläkt(medveten om att kopplingen till landsbygden inte är helt smärtfri, men vi bor ju i ett mångkulturellt samhälle så varför inte lite småland i skåne). Förebilden är ett småländskt brygghus/smedja med okänt byggår.
Nu till finansieringen och i sann kulturhistorisk anda borde grundläggningen vara av huggna stenblock som sedan fortsätter med stockar uppåt. Platta på mark är väl egentligen det enda valet, men den ligger ju redan där? Visserligen inte större än 40x40cm och inte tjockare än 5cm, men förarbetet är det inget fel på och plattorna ligger still. Kallt och oisolerat, ja, men jag ska ju ändå inte springa runt barfota.
Men vad ska härket stå på? Plintarna såklart!
Nu till frågeställningen
Hur många av er kommer ropa idiot efter mig när jag ställt min nya byggnad på de gamla plintarna och ställer bilen på furugolvet som jag precis skruvat fast i plywooden som jag lagt direkt på cementplattorna med nåt lager åldersbeständig plast mellan.
Hur mycket kommer jag ångra mig när jag står mitt i vintern och och svär över mina kalla fingrar och kommer på att nu gör vi varmgarage av det här gamla rucklet? Fukten som kommer från marken är ju borträknad och duschar gör ju både jag och bilen någon annan stans.
Förklara gärna varför när ni trycker ner mig i stövelskaften nu.
/hås
Portarna blev lite hastigt tillkomna och är inte helt färdiga här