Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Västernorrland

Lysrörsarmaturer uppdelade på tre faser, hur?

Hej! Jag ska dra el i garaget och därmed sätta upp lysrörsarmaturer. Jag ska ha tre rader med tre armaturer på varje rad. Jag vill tända alla armaturer med samma strömbrytare, och då har jag funderat över om jag ska lägga faserna över en kontaktor som jag styr via strömbrytaren. Men jag undrar hur jag ska säkra av faserna och själva styrkretsen? Vad finns det för andra alternativ om jag vill kunna tända allt med en knapp? Eller ska jag skita i att dela upp armaturerna på olika faser och kör en och samma fas på alla?

Tacksam för tips!

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Oct 2006
    Inloggad
    I min verkstad (som är lite större) så har jag en knapp för varje fas och rad, det går att tända efter behov.

Protte
    Numera Gudfader, igen

3.    länk #3
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Ska du inte ha jättemånga armaturer är en knapp per rad helt klart enklast, i en trefacksram.
    Eller en 3x1-polig brytare:

Och med en lovikka-vante på händerna kommer den fungera som en enda knapp.

Men med många armaturer kan 3 st kontaktorer vara nödvändigt pga av (start)strömmarna.
    Den som vet mest, gissar minst.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Värmland

När jag byggde verkstad satte elektrikern en sån här
    http://www.elonline.se/garo-arbetsbr...och-bgl/1552-0
    och det har funkat i 22 år

5.    länk #5

Tack för era snabba svar!

Det blir nog en sån 3-polig GARO-brytare så tänds alla armaturer samtidigt. En fas per armaturrad, avsäkrad med varsin 10A säkring!

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Jönköping

Det blir nog en sån 3-polig GARO-brytare så tänds alla armaturer samtidigt. En fas per armaturrad, avsäkrad med varsin 10A säkring!
    Det blir ett lämpligt val. Tänk på att en brytare lik den Mikael visar i #3 inte får användas för 3-fas kopplingar direkt (märkspänning 250V) men som manöverbrytare för reläer eller kontaktorer är det ok.

7.    länk #7
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Det blir ett lämpligt val. Tänk på att en brytare lik den Mikael visar i #3 inte får användas för 3-fas kopplingar direkt (märkspänning 250V) men som manöverbrytare för reläer eller kontaktorer är det ok.
    Oops ...
    Bra att andra kan sina saker och är uppmärkssamma. Tack GK100.

Men då vill jag passa på och lära mig lite också ...
    Är tre brytare i tre olika dosor och en trefacksram och matade med en trefasgrupp, OK då?
    Finns det någon brytare liknande den ELKO jag satt in som bild, som är OK att använda, dvs med märkspänning minst 400V.

8.    länk #8

Det är jag medveten om. Jag hade ju ett tag tänkt att styra manövern på en kontaktor där de tre faserna ligger över med en vanlig strömbrytare och på så sätt tända alla armaturer genom kontaktorn
    Men jag fastnade på hur jag ska säkra av som då. Varsin på faserna och en till manövern eller? Fast det duger ju helt klart med en sån trepolig arbetsbrytare också. Skulle i och för sig vilja ha trappfunktion för att kunna tända från andra sidan garaget också. Kanske ändå bli bättre att köra trappfunktion med en strömställare på varje sida garaget som styr en kontaktor. Men hur blir avsäkringen som då?

9.    länk #9

Är tre brytare i tre olika dosor och en trefacksram och matade med en trefasgrupp, OK då?
    Finns det någon brytare liknande den ELKO jag satt in som bild, som är OK att använda, dvs med märkspänning minst 400V.
    Det är formellt tekniskt korrekt sålänge inte brytarens poler utsätts för mer än 250V, brukar i en del sammanhang betecknas som "single pole only" osv. Det behöver alltså inte av detta skäl vara skilda dosor eller kapslingar för brytarna, men ur ett praktiskt synsätt och hur man brukar bygga upp installationer kan det ju avvika lite från praxis. Även de vanliga resonemangen kring uppdelad trefasgrupp, en-flerpolig last på samma grupp mm kommer ju även in här.

10.    länk #10

Det är jag medveten om. Jag hade ju ett tag tänkt att styra manövern på en kontaktor där de tre faserna ligger över med en vanlig strömbrytare och på så sätt tända alla armaturer genom kontaktorn
    Men jag fastnade på hur jag ska säkra av som då. Varsin på faserna och en till manövern eller? Fast det duger ju helt klart med en sån trepolig arbetsbrytare också. Skulle i och för sig vilja ha trappfunktion för att kunna tända från andra sidan garaget också. Kanske ändå bli bättre att köra trappfunktion med en strömställare på varje sida garaget som styr en kontaktor. Men hur blir avsäkringen som då?
    Om du vill ha trappfunktion är det kanske lättast att bygga med impulsrelä som i sin tur manövrerar din kontaktor, men du kan givetvis använda tändtråden från en trappkoppling som manöver om det passar bättre. Bäst är att skilja manöverspänningen från matningen för huvudkretsarna, men om du har 10A för trefasgruppen kan man (dock inte att rekommendera) ta en fas som manöver utan avsäkring. De vanliga resonemangen kring en-flerpoliga laster på samma grupp osv kommer in även här. Om du tar en enfasgrupp för lite ledljus, några uttag etc och använder den även som manöver för huvudbelysningen blir det säkert bra, annars en grupp bara för manöver om det är möjligt.

11.    länk #11

Om du vill ha trappfunktion är det kanske lättast att bygga med impulsrelä som i sin tur manövrerar din kontaktor, men du kan givetvis använda tändtråden från en trappkoppling som manöver om det passar bättre. Bäst är att skilja manöverspänningen från matningen för huvudkretsarna, men om du har 10A för trefasgruppen kan man (dock inte att rekommendera) ta en fas som manöver utan avsäkring. De vanliga resonemangen kring en-flerpoliga laster på samma grupp osv kommer in även här. Om du tar en enfasgrupp för lite ledljus, några uttag etc och använder den även som manöver för huvudbelysningen blir det säkert bra, annars en grupp bara för manöver om det är möjligt.
    Jag kör nog så att jag sätter upp en vanlig strömställare på varje sida garaget med trappfunktion som styr manövern på kontaktorn som då sluter huvudkontakterna som matar varsin armaturrad! Tack för alla svar, kul att det är sån aktivitet på forumet!

12.    länk #12
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Jag måste fråga, varför ska du ha tre-fas till så få belysningar?

13.    länk #13
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Det brukar väl sägas att det blir mindre flimmer att ha belysningen på flera faser ...?

14.    länk #14

Det brukar väl sägas att det blir mindre flimmer att ha belysningen på flera faser ...?
    Precis därför ja gtänkt göra det. Har också hört det.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2005

Vet inte om jag är rätt ute, men HF-don istället för glimtändare så flimrar rören inte alls. (Är så hos mig iaf, de rör som sitter med glimtändare flimrar lite (i drift)).

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42