Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Värmland

Jag måste fråga, varför ska du ha tre-fas till så få belysningar?
    I mitt fall var det också viktigt med jämn belastning över faserna då jag drev snickeriverkstaden på 16A huvdsäkring om man antar att TS har 2x36w så blir det ju antingen ca 300w/ fas eller 900 på en fas detta i kombination med tex en planhyvel eller annan tungt gående maskin på 7,5kw kan vara skillnaden som gör att man måste säkra upp.
    Det tillkommer ju också lätt andra enfasförbrukare så jag tycker det är bra att dela upp det som går.

2.    länk #17
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Har 8st 2x36w med elektroniska glimtändare som jag tänkt köra på en enda fas, en brytare. Skulle det blir problem?

3.    länk #18
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Har 8st 2x36w
    = 576 W.

Nä inga problem så länge armaturerna inte är uselt fasvinkelkompenserade och/eller har stora startströmmar.
    Snorbilliga armaturer med vanlig reaktor saknar ofta en kondensator för faskompensering, då blir den "sanna belastningen" betydligt värre.
    På något vis inbillar jag mig att elektroniska drivdon bör ha inbyggt lite grejer för att vara någorlunda snälla mot det matande nätet. Men egentligen vet jag inte.
    Den som vet mest, gissar minst.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42