Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: Örebro

Överfyllt expansionskärl

Har en vedpanna med tillkopplad tank på 1500 liter.
    Problemet är att det (ibland) vid eldning kommer vatten från expansionskärlet, ibland bara någon liter men ibland fylls en hink på 20 liter.
    Har försökt hitta rörmokare för att få felet åtgärdat men det måste vara ett mycket svårlöst problem. Man står och kliar sig i huvudet och funderar, för att sedan lova kontakta någon annan "som är bra på sån´t här" och komma igen. Sedan händer inget.
    Efter att fyra gånger försökt att hitta någon kompetent rörmontör känns det ganska hopplöst... (Varför är det så svårt att hitta en rörmokare som kan sitt jobb? Jag tror trots allt att ett det finns kompetenta personer, säkert någon i detta forum)

Någon som kan förklara hur en syr-ventil fungerar?
    Kan det vara fel på den så att den fyller på vatten lite "när som helst"?

Att felet är en läckande påfyllningskran, som en expert gissat på, det tror jag inte på. Då skulle det ju "rinna över" vatten från expansionskärlet även om man inte eldade, tycker jag som amatör.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Ja men var ska annars vattnet komma ifrån menar du?
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

3.    länk #3

Ja det finns ju ingen annan väg in än genom påfyllningsledningen, antingen genom att syr-ventilen (som jag inte riktigt förstår funktionen på) öppnar och fyller på lite när som helst, eller genom att påfyllningskranen läcker. Men läcker påfyllningskranen så borde det innebära att det kommer vatten från expansionskärlet när systemet blir fullt oberoende om man eldar i pannan eller ej.Det är heller inga små mängder vatten som rinner ut.
    Kan du förklara funktionen på syrventilen? Vad händer tex om man stänger inkommande vattnet till den?

4.    länk #4

Vid vedeldning i en panna med slutet expansionskärl skall anläggningen förses med termisk temperaturbegränsare (s.k. Syr-ventil) som vid temperatur över 90 grader öppnar och släpper ut pannvatten, varvid pannan påfylls med motsvarande mängd kallt vatten och panntemperaturen sänks.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

5.    länk #5

Så det borde vara den som orskar problemet. Antingen eldar du för hårt eller så släpper den för tidigt eftersom det inte kommer vatten när det är kallt. Har ingen sån ventil på mitt system och tycker den inte verkar så bra heller. 90 grader är för tidigt för att släppa enligt mig.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2011
    Inloggad
    kanske kan höja hastigheten på cirkpumpen/laddomaten? kan ju va så att du får ett lokalt kok i pannan?

7.    länk #7

Snarare laddomaten.

8.    länk #8
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

Du klagar på rörmokarna i Örebro, det är inte så att det finns enfelkoppling där, mellan WC-stolen och expansionskärlet?
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

9.    länk #9

Hade nog skrattat om det inte vore för särskrivning.

10.    länk #10

Tack för ert engagemang huggan och obba, tycker ni verkar seriösa.

Men slutet expansionskärl, det verkar vara en "burk"som inte ska bli överfylld och inte ska kunna släppa ut vatten när det kommer in för mycket i systemet?
    Mitt är inte slutet precis, det dräller ju vatten om det...

Ursäkta min okunskap, men jag försöker begripa.

Men kanske behöver jag gå en rörmokarkurs, (tillsammans med "rörmokare"(?) saturnus som verkar ha lätt för att koppla fel...)

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 30
    Län: Stockholm

Skulle satsa pengarna på påfyllnadsventilen

12.    länk #12
    saturnuss avatar

Jag kom att tänka på en händelse vi hade på ett företag jag var knuten till. Företaget hade egen rörläggare, mycket kunnig och duktig, men hade inte tid till att serva alla byggnader på olika platser. En smed fick i uppdrag att montera in en toa i en fastighet vi byggt till. Efter några månader klagade hyresgästen på att det var så varmt där. Vår röris rycktet ut, och konstaterade att smeden kopplat in toan på elementröret bredvid, och det funkade det med..............
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

13.    länk #13
    saturnuss avatar

Skulle satsa pengarna på påfyllnadsventilen
    kan vara, annars brukar säkerhetsventiler mista spänsten med åren, stter det 1.5 bar så byt upp till 2 bar

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Norrbotten

Denn tråd passar nog bättre i Teknik-delen under Värme allmänt.....

15.    länk #15
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Vid vedeldning i en panna med slutet expansionskärl skall anläggningen förses med termisk temperaturbegränsare (s.k. Syr-ventil) som vid temperatur över 90 grader öppnar och släpper ut pannvatten, varvid pannan påfylls med motsvarande mängd kallt vatten och panntemperaturen sänks.
    Finns inget som säger att det måste finnas just en syrventil.
    Vid fastbränsleeldning med slutet system ska anläggningen ha "tre av varandra oberoende skydd mot personskada till följd av för högt tryck eller temperatur".
    Anläggningens normala drifttermostat räknas då som ett av dessa skydd, sedan tex pannans överhettningsskydd och en övertrycksventil, "säkerhetsventilen", och där har du dina tre skydd utan syr. Saknas ett av dessa kan man ha tex en syrventil istället.
    BBR hänvisar i detta fall till Arbetsmiljöverkets föreskrifter om trycksatta system.

Syrvetiler är dessutom kända för att antingen läcka igenom eller kärva igen så att de inte fungerar när de behövs. Om syrventilen i din anläggning är kopplad utan kylslinga så att den släppen kylvatten direkt in i anläggnigen så är det troligt att det är den som är felet och jag skulle då ta bort den och modifiera anläggningen så att den uppfyller kraven utan syr.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42