Fullvärdig medlem
Medlem: Jul 2011
Län: Stockholm
hjälp med ideer om snyggt tak, verkstad+vagnslider i vinkel
Hej!
Jag har ett befintligt garage/förråd/verkstad ca 4,2x9m, sadeltak ca 4,5m högt med gaveln ut mot vägen och en grusplan på vänster sida. I vinkel till verkstan tänkte jag bygga ett vagnslider med plats för några bilar, en liten traktor, ved etc. och samtidigt förlänga verkstan motsvarande vagnslidrets bredd för att få mer förrådsyta, se skiss.
Eftersom jag vill få plats med fordon rakt in från sidan under det nya taket så behöver vagnslidret vara bredare än det befintliga huset, runt 6m vore bra. Men jag har inte klurat ut hur jag ska lösa taket. Eventuellt behöver det nya taket vara högre, höjden på sidoväggarna är ca 2,3m på verkstan och det är kanske i lägsta laget - ett par decimeter frigång till vore bra.
Alltså, hur bygga samman huskropparna av olika bredd, eventuellt olika höjd, och kan jag ha något annat än sadeltak på vagnslidret och ändå få det att sitta ihop på ett snyggt sätt med huset som redan finns där? Om jag väljer sadeltak hur gör jag om taken är olika höga, eller är jag tvungen att ha en flackare vinkel på vagnslidrets tak så de möts på samma höjd... Tips mottages tacksamt!
Forumgud
Medlem: May 2010
Ålder: 43
Län: Uppsala
Jag skulle ha gjort taket på vagnslider och förråd som ett tak med samma takvinkel som bef garagetak, sedan ansluta bef garagtak mot det nya och större taket.
Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..