Byggahus.se
Vi kommer bygga vårt garage i vår. Vi kommer antagligen att göra grunden själva och sedan beställa byggsats från lundqvist trävaru. Nu undrar jag lite över hur långsam man kan vara vid bygget egentligen. Sambon kommer få sköta det utan min hjälp då vi har en treåring och kommer få ett till barn ungefär samtidigt som garagebygget behöver dra igång.

Vi kommer påbörja arbetet till våren när snön smält bort (om det nu blir någon snö att smälta...) och innan vintern kommer vill vi ha det så klart att vi har hunnit grundmåla.

Eftersom att vi gör mycket själva vill vi dels vara noggranna och dels inte känna stress för att det ska komma leverans.

Så då undrar jag först om det funkar bra att ta det lugnt med att ställa ut kantelement och armering och ringa och beställa betong först när allt är klart. Vet inte hur lång tid det tar för en betongbil att komma men den lär ju inte komma nästa dag så det kanske blir en del väntan. Är det ok för kantelementen och armeringen att bara stå då?

Nästa steg blir ju när man ska beställa själva garaget, det vill vi inte göra innan grunden är klar och då blir det ju någon månads väntetid. Är det bara för grunden att stå då eller ska man täcka den? Skulle det t.o.m. gå att vänta ända till nästa år innan man beställer garaget? Alltså att grunden skulle stå hela vintern.
 
S
jo nog kan den stå bar. tills betongen kommer. det är och blir rost på armeringen med det är ej allvarligt till den gjutning som du kommer göra.
det som ni kan göra är att kolla så det inte står vatten innan ni ska gjuta.
någon centimeter gör inget.
 
Korvgubbe
Inga problem att vänta lite. Det som kan hända, och kommer att hända, är att armeringsnäten börjar rosta men lite ytrost är inget att oroa sig för. När du väl har gjutit så kan du utan problem låta plattan stå i ett år. Det är sedan det behöver gå undan lite, jag hade inte velat slå upp halva byggsatsen och sedan låta det stå utsatt för väder och vind någon längre tid, utan det handlar om att få det vädertätt. Har man väl kommit dit kan man i lugn och ro ta det i delar när man får tid. Risken med just garage är dock att man börjar använda det innan det är färdigt och då sjunker sannolikheten för att man färdigställer rejält. Börjar det bli prylar som förvaras så blir det plötsligt ett mycket större projekt att måla innertaket till exempel.
 
Vi har byggt mycket på vårt hus själva så vi känner oss ganska lugna i att vi har koll på vad som behöver göras i själva garagebygget. Det är just grunden som jag inte vet så mycket om eftersom att vi lejde bort allt arbete med den.

Men vad bra att den kan stå. för egentligen har vi väl inte så bråttom att få garaget klart men bygget måste påbörjas i vår för att det då var 2 år sedan vi fick bygglovet. Och om vi hinner så skulle det ju vara skönt att få det klart också, men jag tror det är viktigast att vi inte känner stress.
 
S
stress måste ni ha när har stommen uppe får då måste ni fått det vädertätt,
så fort huset är tät kan ni ta det lugnt igen.
 
SBH skrev:
stress måste ni ha när har stommen uppe får då måste ni fått det vädertätt,
så fort huset är tät kan ni ta det lugnt igen.
Jo det är jag medveten om. Men den delen är redan gjord en gång så där har vi lite erfarenhet. Visserligen hade vi snickare som gjorde huset tätt men sedan gjorde vi resten så vi var mer insatta i den delen än grunden.
 
Korvgubbe
Min far byggde ett pensionärskuvös själv i lösvirke vilket tog lång tid. Kantelementen stod länge innan gjutning, och när det var gjutet så gick det en vinter tills det lades värmeslingor och klinkers, sedan stod det ytterligare en vinter så. Den sista vintern stod det dock med en presenning med lite fall över, men den som minns de två senaste vintrarna vet att det klarar sig utmärkt även i kyla och mycket snö.

När det gäller att gjuta grunden så gäller det att tänka till före vad man vill ha för lösningar. I min släkt lider vi av "planera för framtiden" sjukdomen, något som även min farfar hade drabbats svårt av då han byggde sommarstugan. Trots att det varken fanns möjlighet till el eller vatten på den tiden så förberedes allt, rör lades ned för vatten, avlopp, tv, telefon osv och även till den kombinerade gäststugan/dasset/vedboden. Något som man är väldigt tacksam för idag då både el och vatten finns, telefonen är dock snart ett minne blott när Telia plockar ned kabeln. Än idag ligger oanvända rör kvar ifall man skulle vilja utöka med något i framtiden. Därför rekommenderar jag alla att planera långt fram i tiden, behoven och möjligheterna förändras och räknar man på hur stor procentdel av byggkostnaden som det där avloppsröret eller vp-rören är så blir det bara dumt att inte förbereda nu för något man kanske vill göra i framtiden. Det blir så mycket enklare om det redan finns tomrör för ett avlopp och ett handfat i garaget den dagen man kommer på att det vore en smart grej. Eller en vattenutkastare på utsidan för att kunna tvätta bilen, eller en... Ja du förstår vart det här är på väg =)
 
Vid husbygget så funderade vi mycket för framtiden och har en massa tomrör för el men i garaget har vi inte så mycket behov. Vi är inga mekare som ska stå och fixa utan det är mest för att förvara saker och slippa skrapa fönster på bilen. Vi har tänkt mycket på utformningen med ett enkelgarage med plats för gräsklippare, motorcykel, större verktyg man inte vill ha i huset, bildäck mm. Enkelcarport med plats för cykelställ samt ett ordentligt förråd för förvaring av saker som man vill ska hålla sig rena och fräscha men inte behöver vara varma (som tält, studsmatta, utemöbler, sovsäckar, skidor mm.

Det står precis bredvid huset så vatten får vi från utkastaren där. Det vi funderat på är golvbrunn. Behövs det för smältvatten från bilen eller räcker det med fall ut mot dörren? Har förstått att det finns en himla massa regler kring govbrunn i garage.
 
Korvgubbe
Det är precis det som är den vanliga fällan. Man ser inte behoven som man ännu inte vet att man har.
När det gäller el så hade jag velat ha möjlighet till många uttag och uttag på alla väggar, det blir snabbt att man står där och skruvar med något, eller att man laddar en massa olika batterier samtidigt. Även trefas skulle jag vilja ha förberett för. Om en utkastare finns nära kan det vara onödigt med en på garaget, men möjligheten att kunna skölja av saker och att tvätta händerna är ändå saker jag hade velat ha förberett för. Även om man inte behöver det just nu så är det varken svårt eller dyrt att lägga ett tomrör som kan användas senare. Jag hade även satt ett uttag på utsidan av garaget för att kunna köra t.ex högtryckstvätt med garageporten stängd och likande. Men det är ju jag det, och jag säger inte att man behöver installera allt på en gång och ta kostnaden nu för något som man kanske aldrig behöver sen, men att förbereda med tomrör är en väldigt låg kostnad i sammanhanget.
Angående golvbrunn så är det inget måste om man har tillräckligt med fall men det är helt klart skönt att ha. Hur reglerna ser ut där ni bor har jag ingen aning om, men återigen så går det att förbereda för det till en låg kostnad. Hade jag byggt ett nytt garage idag så hade jag inte prioriterat bort ett avlopp åtminstone, det är grymt skönt att ha även om det inte är ett måste!
 
Mikael_L
Grunden är det rätt lugnt med, men några saker att tänka på.

Schakta ner till bra schaktbotten och dra in nödvändiga rör för vatten, avlopp, el, data, värmekulvert, tele och vad man nu mer kan komma på, jag kommer då inte på något mer.
Detta gör ni med fördel i enda sväng då ni ändå tagit dit grävaren.
Sen kan schaktbotten stå öppen länge om så önskas, men ditfallna löv och grenar ska tas bort vid fortsättning.
Men har ni nu grävmaskinen där så är det nog lika bra att även lägga ut ev grovfylle och sen kapilärbrytande makadamlager, och samtidigt lägga ner dränering och ev dagvatten till stuprören.
Dagvatten går annars ganska smidigt att dra senare, och lägga jättegrunt.

Men detta innebär totalt 1-3 dagars jobb lite beroende på hur stort garage det är, grundförhållanden, hur ni lyckas samordna allt (en padda måste t.ex. hyras om inte grävarkillen har en).

Sen kan ni påta precis hur länge ni vill med kantelementen, isoleringen, armeringen och ev golvvärme.
Betong kan man nog få nästan på dagen sen, så har det iaf varit de två ggr jag beställt, fritt att välja exakt när jag vill, t.o.m dagen efter jag ringt. Men semester kan innebära problem.

Men vad ni har att tänka på är att de olika lagrena av grus och själva formen kan få nedfallna löv och kvistar och sånt i sig, bör tas bort innan man fortsätter.
Garagegrunden formsatte jag på hösten och dammsög med grovdammsugaren dagen innan gjutningen.
Kantelementen kan blåsa iväg. När armeringsmattorna ligger i så ligger det ganska bra, men höststormar kan säkert ta med sig allt.
Armeringen rostar, men ytrost är inget problem. Jag tvivlar att armeringen som inte ligger sänkt i vatten, utan på sina armeringsdistanser i en gjutform form rostar i någon farlig omfattning på ens ett eller två år.
Har ni golvvärmeslingor så bör de provtryckas innan gjutning. Sen får vattnet inte frysa, under några omständigheter. Så ska grunden stå en vinter så måste något göras. Slingorna tömmas (svårt), fyllas med glykolblandning, skippa provtryckningen (kanske oklokt).
Gjuter ni och tänker låta plattan stå över en vinter så se till att köpa betong med luftporbindare, prata med betongstationen och berätta vad ni ska gjuta och att den ev ska stå över vintern, dom har koll på allt som gäller betong. Luftporbindare är öht ganska bra till ett garage, ännu viktigare till en carport och allra viktigast till rena utomhuskonstruktioner.

Ja det var allt jag kom på, så där i en hast.

När ni ska stomresa så tycker jag att ni ser till att det finns en vecka ledigt och en eller två personer till som hjälp, så gör ni det vädertätt på den veckan, med lite planering och logistik.
 
Vad gäller garaget så reste jag och min far en Lundqviststomme (6.1x8.5) på ca 2 dagar. Ytterligare 2 dagar för tak, plast och bärläkt, sedan 1.5 dagar för betongpannorna. Hade tillgång till en traktor som vi lyfte takstolarna med annars hade det nog gått en två personer extra den dagen. Bäst av allt, det gjordes i nov/dec 2010, massor med snö och 15 20 minus.
 
Visst kan ni ta det lugnt.
Det är först när ni börjar bygga med trä det är lite mer press att skynda tills man har tak på.

Ring tilltänkta inblandade firmor och kolla ca leveranstider sen kan ni ju beställa med 2-3 veckor marginal så är ni klara i god tid innan vintern.
 
Kan ni köra plåt istället för pannor på taket så är det ju rejält mycket enklare.
 
mats_o skrev:
Kan ni köra plåt istället för pannor på taket så är det ju rejält mycket enklare.
Nej vi vill ju att det ska matcha huset så det blir samma pannor som där.

Markarbetet gjorde vi i samband med husbygget fast det behöver ju fixas till för det har stått i 1,5 år med bilar och skräp som kommit där. Takstolarna är ju ett problem att få upp. Har inga bekanta med traktor men det finns ett hyreshuset 5 minuter bort bara så de har säkert något man kan hyra för det.

Hur är det med golvbrunn i kallgarage, behöver man ha det? Det är inget mekargarage, det mest avancerade som kommer göras där är att byta vindrutetorkare.
 
Mikael_L
Hur brett garage då?
Vårt 4 meter breda så lyfte vi upp takstolarna för hand på två man. Och det var plättlätt. Fabriksbyggda (som därmed är slankare och lättare) tror jag man rätt lyfter upp på två man även om dom är 6 meter breda.
Till huset, med 10 meter spännvidd, hyrde vi en alplift (alplyft) och lyfte med. Men man måste nog ändå vara två pers då.
byggankan skrev:
Hur är det med golvbrunn i kallgarage, behöver man ha det? Det är inget mekargarage, det mest avancerade som kommer göras där är att byta vindrutetorkare.
Enklast på något vis är ju golvbrunnsfritt. Framförallt för att då behöver det inte funderas på ev krångligheter med bygglovet eller oljeavskiljare och sånt.
Försök i så fall få ett svagt fall (1:200 - 1:400) på golvet, från väggarna mot mitten samt mot porten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.