Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    cubixs avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2004
    Län: V-norrland

Sadeltak eller valmat tak

Jag har fått många bra svar på kostnad för gjuta en platta för garagebyggnad, och kommer då till nästa fråga. Villan har mansardtak, vilket förmodligen inte passar så bra på ett garagetak, vad som återstår då är väl egentligen bara ett sadeltak eller?
    Någon som har erfarenhet av vad som är vanligast?

2.    länk #2
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Varför skulle du inte kunna ha likadant tak på garaget som på huset?
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: västerbotten

Har sett flera garage med mansardtak. det är för jäkla snyggt.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Värmland

Tror också det skulle bli snyggt med brutettak på garaget med.

Ett problem kan ju vara om du måste hålla dig till någon viss total byggnadshöjd enlgt stadsplanen

5.    länk #5
    cubixs avatar

Nja, dom mansardtak jag sett på garage har inte varit direkt snygga, men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag ser ett bra ex.

6.    länk #6
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Garaget måste vara ganska stort...kanske 70-80m2
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

7.    länk #7
    Gudfader Medlem: Dec 2004

Om komplementhus brukar man som tumregel säga att de ska visa samband med huvudbyggnaden och ändå kännas underordnade. Hur man tolka in detta i TS fall beror förstås på sammanhanget.

Väljer man mansardtak bör garaget ha mindre gavelbredd än boningshuset. Annars blir garaget för dominerande. Kanhända huvudbyggnaden möter besökaren med en veranda som har "kuverttak". Isåfall borde valmat tak på garaget kunna matcha fint. Men man MÅSTE inte associera byggnaderna till varandra genom deras takform. Det finns andra sätt.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: örebro

Jag ska ha sadeltak på garaget fast har mansard på huset. Tycker att de är snyggare. Sen är ju frågan om man vill ha övervåning lr ej i garraget?

9.    länk #9
    cubixs avatar

Garaget kommer att hamna på ca 40 kvm.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42