Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Halland

golvvärme gör att värmen stannar även när du öppnat porten på vintern då värmen lagras i en så stor massa. Har du luftburen värme så tappar du all varm luft och systemet får jobba på max för att komma upp i normaltemperatur igen. Visst vinner man i cirkulation men knappast energi/komfort-mässigt...
    /
    M
    Värmer man luften så stannar inte värmen i enbart luften utan väggar, golv, tak och inventarier värms upp.
    Precis som med golvvärme, fast där värmer man golvet först som avger värme till luften, väggarna, taket, inventarierna. Då får man en större mängd värmeenergi lagrad i plattan.

När man öppnar portarna och vädrar ur "all" värme ur luften är det lika mycket värmeenergi som vädras ut vid samma temperatur oavsett värmekälla. Komforten kommer av hur fort värmekällan värmer upp luften igen, jag kan inte säga om det är den luftburna värmen eller om det är golvvärmen (den större mängden energi lagrad i plattan) som löser det fortast. Men det hade varit intressant att veta.

Energin som går åt för att värma upp luften igen bör dock vara densamma eftersom det är samma mängd energi som vädrats ut. Blir det bättre ur energisynpunkt om den energin kommer från plattan istället för ett luftburet system?

2.    länk #32
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Om värmen kommer från plattan bör väl plattan bli varmare än om luften värmer den?
    Och således 'trögare' i avkylningssynpunkt?

3.    länk #33
    Gudfader Medlem: Oct 2006
    Inloggad
    Jag hade tänkt göra den roliga delen själv:-))
    Det är betong som är den roliga delen, kommer flytande på morgonen och man kan gå på den på eftermiddagen.

Protte
    Numera Gudfader, igen

4.    länk #34
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Värmer man luften så stannar inte värmen i enbart luften utan väggar, golv, tak och inventarier värms upp.
    Precis som med golvvärme, fast där värmer man golvet först som avger värme till luften, väggarna, taket, inventarierna. Då får man en större mängd värmeenergi lagrad i plattan.

När man öppnar portarna och vädrar ur "all" värme ur luften är det lika mycket värmeenergi som vädras ut vid samma temperatur oavsett värmekälla. Komforten kommer av hur fort värmekällan värmer upp luften igen, jag kan inte säga om det är den luftburna värmen eller om det är golvvärmen (den större mängden energi lagrad i plattan) som löser det fortast. Men det hade varit intressant att veta.

Energin som går åt för att värma upp luften igen bör dock vara densamma eftersom det är samma mängd energi som vädrats ut. Blir det bättre ur energisynpunkt om den energin kommer från plattan istället för ett luftburet system?
    Exakt så tror jag med.
    Och har men en hyggligt rejäl konvektor så blir det snabbt varmt igen efter att dörren stängts.

Så med golvvärme har man fördelen av varma golv, skönt ifall man ligger på golvet och mekar.
    Och med konvektorvärme så får man snabb uppvärmning = sparar energi ifall man bara värmer upp och använder garaget då och då - kortare perioder.
    Den som vet mest, gissar minst.

5.    länk #35
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Norrbotten

Jag är i planeringstadiet för eget garagebygge. ~110 kvm (4,5m väggband) Jag har visserligen för avsikt att kravla runt på golvet mekandes i olika prylar och bara det är ett incitament för golvvärme. Jag har roat mig med att ligga på olika garagegolv under åren och fördelen med golvvärme är att du kan ha förhållandevis kallt i garaget ~13-15 grader utan att det för den skull är jobbigt. De lokaler där jag annars krälat på golvet i utan golvvärme behöver vara flera grader varmare för att det ska bli bekvämt. Jag säger bekvämt. För hur vi än vrider och vänder på det här är det ett lyxproblem.

Vissa pratar om fuktproblem i garage med golvvärme map tinande bilar mm. Min åsikt är att med bra avrinning mot golvbrunnar (ock kanske någon extra golvbrunn av samma anledning) och vettigt dimensionerad ventilationslösningar så ska inte det vara några problem. Vatten ska inte stå still och dunsta på plattan det ska rinna ner i avloppet!

Används vägghängda el/olje/vatten radiatorer så får man sämre möbleringsmöjligheter med hyllor mm. Stort minus för min del. Jag vill kunna nyttja garaget maximalt.

Såvitt jag förstår det (alla verkar ha en egen åsikt) när det gäller markisolering så är det mer kritiskt att följa byggnormen ~300mm isoleringstjocklek om det ska vara golvvärme. I ett garage med annan uppvärmning så går det gå ner i tjocklek och på så sätt få en billigare lösning.

Hursomhelst jag kommer tveklöst att bygga garage med golvvärme. Grunden är tyvärr rätt jobbig att ändra på om man ångrar sig.

6.    länk #36
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Halland

Om värmen kommer från plattan bör väl plattan bli varmare än om luften värmer den?
    Och således 'trögare' i avkylningssynpunkt?
    Ja det blir den, det var det jag menade med att det är mer värmeenergi lagrad i plattan.
    Plattan hinner inte kylas av nämnvärt när man bara vädrar eller kör in bilen, men vädrar man en längre tid sjunker temperaturen fortare i den varmare plattan eftersom temperaturskillnaden mot luften är större.

Exakt så tror jag med.
    Och har men en hyggligt rejäl konvektor så blir det snabbt varmt igen efter att dörren stängts.

Så med golvvärme har man fördelen av varma golv, skönt ifall man ligger på golvet och mekar.
    Och med konvektorvärme så får man snabb uppvärmning = sparar energi ifall man bara värmer upp och använder garaget då och då - kortare perioder.
    Ja man får anpassa/välja installationer efter hur det skall användas, själv har jag skor på mig i garaget och krälar inte runt utan lyfter upp bil/släp/MC eller vad som skall skruvas med.
    Jag tror luftburet är rätt för mig eftersom jag oftast har 10 grader och höjer till 16 grader när jag skall ut och skruva någon gång ibland. Jag skruvar upp värmen när jag kommer hem, när jag ätit middag är det i stort sett 16 grader. Fungerar för mig.

7.    länk #37
    Raskuss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Som referens gjorde jag i somras en precis lika stor platta, tog hjälp med uppgrusning, avvägning, paddning, gjutning och dränering. Byggde ihop formen, lade golvvärmeslang och armeringsnät osv själv.

Ungefär såhär såg min kostnadsfördelning ut:

Urgrävning: 0 (gjordes samtidigt som grovplanering av tomt)
    Materialsats (200 mm isolering): 13000 kr
    Betong: 8000 kr
    Kantjärn: 1000 kr
    Dränering, paddning, uppgrusning osv: 10000
    Övrigt: 3000 kr

Summa 35000 kr
    Så, ja jag tycker priset du fått är helt vansinnigt dyrt.

8.    länk #38
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Som referens gjorde jag i somras en precis lika stor platta, tog hjälp med uppgrusning, avvägning, paddning, gjutning och dränering. Byggde ihop formen, lade golvvärmeslang och armeringsnät osv själv.

Ungefär såhär såg min kostnadsfördelning ut:

Urgrävning: 0 (gjordes samtidigt som grovplanering av tomt)
    Materialsats (200 mm isolering): 13000 kr
    Betong: 8000 kr
    Kantjärn: 1000 kr
    Dränering, paddning, uppgrusning osv: 10000
    Övrigt: 3000 kr

Summa 35000 kr
    Så, ja jag tycker priset du fått är helt vansinnigt dyrt.
    Vad kostade gjuthjälpen då?
    Den som vet mest, gissar minst.

9.    länk #39
    Raskuss avatar

Vad kostade gjuthjälpen då?
    Man kan säga att den ingick i de 10 000 kr jag betalade för dränering osv.
    Gjutningen tog inte ens en halvtimme.

10.    länk #40
    Gudfader Medlem: Oct 2006
    Inloggad
    Lägga ut betongen, vänta på rätt konsistens, riva och slipa går inte på en halvtimme.
    Möjligen om man nöjer sig med en slodad yta.

Protte
    Numera Gudfader, igen

11.    länk #41
    Raskuss avatar

Lägga ut betongen, vänta på rätt konsistens, riva och slipa går inte på en halvtimme.
    Möjligen om man nöjer sig med en slodad yta.

Protte
    Sant, glömde slipningen, får plussa en halvtimme. Bor i ett nybyggnadsområde så den som hjälpte mig fick ju inga direkta ställtider, bara att baxa hit maskinen.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42