Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

Man har höjt kraven. Tittar jag på mitt föräldrahem så får jag gå upp en till två dimensioner för att det ska funka med nuvarande krav.

2.    länk #17
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

det är klart att det går att bygga så. men man vill ha extra säkerhet. (iallafall jag)

3.    länk #18
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän
    Inloggad
    45x95 håller alla gånger, däremot är frågan om du vinner så mycket på att komplettera med en liggande 45x45 på utsidan. Du kan ju använda en enklare spikläkt (ex10x45) iofs, men då porten inte lär vara ett under av isolering så tror jag att 95+45 på insidan är fullt tillräckligt, sätt en vindväv av de modernare snittet istället för plast så tycker jag det är helt ok.

4.    länk #19
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

bättre utegips då eller annnan skiva

5.    länk #20
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän
    Inloggad
    Tänkte mer att ha vindväv istället för åldersbeständig plast på insidan, men visst gips på utsidan underlättar en del under byggtiden, även om jag inte tror att det för slutresultatet gör så mycket. Men det tycker jag gott man kan kosta på sig om man fått reglarna gratis

6.    länk #21
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Mazken, vad ska du ha för grund?
    Är det L-kantelement med frigolit så ska du kanske sikta på liggande 45x45 på utsidan av stående reglarna,med 45mm isolering, sen vindväv, spikläkt och panel.
    http://www.byggahus.se/forum/smahus-...inkeljarn.html
    Den som vet mest, gissar minst.

7.    länk #22
    Nykomling Medlem: Dec 2010
    Län: Dalarna

Mazken, vad ska du ha för grund?
    Är det L-kantelement med frigolit så ska du kanske sikta på liggande 45x45 på utsidan av stående reglarna,med 45mm isolering, sen vindväv, spikläkt och panel.
    http://www.byggahus.se/forum/smahus-...inkeljarn.html

Lutar åt att det blir kantbalk istället för L-element, Skulle jag välja 45x120 som stomme vill jag ha 45x45 på insidan. Blir så bra installationsutrymme för el och annat smått och gott utan att behöva borra hål i regelsommen och punktera plasten.

8.    länk #23
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

Jag tror, -med väldigt stooor betoning på tror- , att både dimensioneringskraven ökat och virket blivit sämre, sedan den tiden.
    Du har säkert rätt!

Det nya garaget (med betongpannor med 38graders tak) har 45x95 stående reglar och utanpåliggande spikreglar. Blir alla gånger bättre.
    Garagets bredd är 4,5 meter.

På "stallet" med 5,5 meters bredd har jag 45x120 reglar.
    Går lite efter känslan, men KA nickar godkännande.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42