Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Oct 2009
    Län: Västra Götaland

Montering 5m bred garageport

Hej

Har hittat svar på många frågor på detta eminenta forum, men det var tunt med information om garageportar. Nu har jag i alla fall köpt och fått upp mina 5-metersportar och tyckte det var dags att betala tillbaka för all hjälp genom att ladda upp lite information. Hoppas någon kan bli hjälpt av detta!

Först gjorde jag och en kompis en marknadsundersökning. Vi valde Hörmann SPU 40 som är en industriport och alltså lite kraftigare. Slutade med att vi insåg att det var värt besväret att köpa och hämta dem i Tyskland, särkilt efter som vi tillsammans behövde 3 st. Leverantör blev SCHEURICH GmbH http://www.scheurich.biz/ som var väldigt bra att ha att göra med. Det slutade på drygt 20 000 kr per port inklusive alla rese- och boendekostnader.

Detta är ingen komplett beskrivning och jag rekommenderar verkligen att tillverkarens manualer följs!

2.    länk #2

Inpassning av sidoskenor

Sidoskenorna sätts upp med tvingar och vägs in med ett långt & bra vattenpass. Avståndet mellan portarna blir rätt då en distansskena (som sedan blir en del av konstruktionen) medföljer i leveransen.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Tvingar.jpg
Visningar:	23
Storlek:	97.5 KB
ID:	56247  

3.    länk #3

Fastsättning sidoskenor

Dra fast skenorna i väggen. Jag använde 200mm långa 12mm franskskruv för att nå en limträbalk inne i väggen. Efter 2 bult var armarna gelé så latheten tog överhanden och jag använde en mutterdragare.

Namn:	Fastskruvning av skenor.jpg
Visningar:	17
Storlek:	75.6 KB
ID:	56248  

4.    länk #4

Stödlager

De tre stödlagren för motoraxeln (eller vad den nu heter) mäts in med snöre…

Namn:	Stödlager.jpg
Visningar:	15
Storlek:	53.2 KB
ID:	56249  

5.    länk #5

Takskenor

Takskenor monteras och bärs upp tillfälligt av reglar.

Namn:	Takskenor.jpg
Visningar:	17
Storlek:	88.5 KB
ID:	56250  

6.    länk #6

Upphängning i tak

Upphängningsskenor kapas till rätt längd och bultas i taket. Kryssmätning så att allt blir rakt.

Namn:	Upphängning.jpg
Visningar:	21
Storlek:	86.8 KB
ID:	56252  

7.    länk #7

Montering portblad

Portbladen monteras ett i taget. Detta kräver minst 2 man, men vi var 3 vilket underlättade kraftigt. Tur man har så bra granne!

Detta moment tog mindre än en timma.

Namn:	Portblad.jpg
Visningar:	21
Storlek:	80.7 KB
ID:	56253  

8.    länk #8

Montering wire

Den wire som lyfter portarna rullas upp på trissorna och låses.

Namn:	Wire.jpg
Visningar:	14
Storlek:	106.5 KB
ID:	56254  

9.    länk #9

Uppspänning av fjäderpaket

Fjädrarna spänns upp drygt 7 varv med hjälp av två rör och låses sedan med 3 bult.

Här finns potential att göra sig illa om man bär sig dumt åt…

Namn:	Uppspänning av fjädrar.jpg
Visningar:	20
Storlek:	75.3 KB
ID:	56255  

10.    länk #10

Motor

Montering av motorenhet, mottagare för fjärrkontroll och elanslutning...

Namn:	Motor.jpg
Visningar:	11
Storlek:	36.2 KB
ID:	56256  

11.    länk #11

Sammanfattning

* Hörmann-portarna var av mycket hög kvalitet och jag är supernöjd!
    * Alla som kan skruva och snickra lite klarar att sätta upp dessa portar
    * Monteringen tog tre helger för två portar, då gjorde jag allt själv utom att lyfta dörrbladen på plats
    * Instruktionerna var lite förvillande då de täcker massor av olika portar
    * Tidsödande att förstå motordriften och dess inkoppling med mottagare och manöverpanel

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Ålder: 27
    Län: .

Ser bra ut! Kommer säkert ha nytta av detta när jag ska montera min egen port!

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004

Ser bra ut, skruvarna lär ju hålla. På jobbet sätter vi väggskenorna med M8. =)

14.    länk #14
    thewolfs avatar
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Ålder: 32
    Län: Jönköping

angående att spänna fjädrarna, vet en som tappade pinnarna när han spännde. Den flög några meter...

Hörmann är riktigt bra portar men säg inte det till någon som jobbar på Crawford =)

15.    länk #15
    saturnuss avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2005
    Län: M

ser mycket regält ut, kul att Du visar med bilder
    mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra. http://groups.msn.com/Z28-Jensen

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42