Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Lizzardos avatar
    Junior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Örebro
    Inloggad

Tankar runt isolering i garage

Det börjar bli tid att flytta in verktygen och påbörja insidan i mitt garage och nu rinner tankarna iväg lite ang isoleringen så jag tänkte höra vad ni andra tycker och tänker.

Storleken är ca 70 kvm och uppvärmning kommer ske med en luftvärmepump.
    Jag kommer ha underhållsvärme på vintern men höjer självklart temperaturen när jag ska skruva etc.

Min tanke har varit att köra 145 isolering (väggregelns tjocklek), ångspärr, skiva och sen gips men nu har tankarna rusat iväg lite.
    Istället tänkte jag mig 145 isolering, liggande 45x45 regel med 45 isolering, ångspärr, skiva och gips.
    Anledningen till den sista 45:an är att jag är rädd för kölden i regeln och att det helt enkelt blir lite bättre isolerat.
    Men frågan är om jag kommer tjäna något på detta eller är det bara att slänga pengarna i sjön?

Hur mycket isolering bör jag ha i taket?
    Jag går i tankarna på ca 30-40 cm lösull.
    Vilken motsvarande tjocklek skulle behövas om jag rullar ut isolering istället?
    Senast redigerad av Lizzardo 2011-12-22 09:46
    Opel Astra Gsi Turbo: http://www.garaget.org/?car=76437

Fiskarheden Hägern under uppbyggnad: http://lizzardo.shutterfly.com/

2.    länk #2
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Jag påstår (men är säker på att inte alla håller med mig ) att sätta t.ex. 120 reglar med 45mm korsreglat istället för 170 reglar rakt av inte spelar så jättestor roll vad det gäller byggnadens energibehov. (alla reglar i cc600 då!)

Största vinsten med korsreglat är det fina installationsutrymme som blir, att kunna dra elrör utan att behöva punktera plasten överallt.

Så frågan är varför du vill lägga på en extra 45'a.
    Dvs det är inte dumt, men lura dig inte över några stora fördelar som inte finns.

Men du ökar iso från 145 till 190mm så helt klart tjänar du på det. Garaget kommer dra ca 25% mindre ström när det värms.
    Den som vet mest, gissar minst.

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Hur räknar du när du säger att elkostnaden sjunker med 25%?
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

4.    länk #4
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Jag högg bara i med nåt ... borde det varit 33% istället ...?

Kontrollräkna gärna åt mig. Men Lizzardo sparar i vilket fall en del. Men besparingen i kronor räknat beror ju även på hur varmt och hur ofta garaget värms upp.

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

120+45+45 byggde jag.

Lite overkill för ett garage, men det blev enkelt med reglingen och förhoppningsvis billigt i drift.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007

Vet ej hur du tänkt med ordningsföljden av materialen,men om du väljer att bygga med en liggande 45:a från insidan så placera diffspärren mellan 145:an/45:an.
    Och som föregående inlägg ,blir bättre/tätare garage.Glöm ej friskluftsventiler.
    OSB/spånskiva isolerar också.

7.    länk #7
    Lizzardos avatar
    Inloggad
    Vet ej hur du tänkt med ordningsföljden av materialen,men om du väljer att bygga med en liggande 45:a från insidan så placera diffspärren mellan 145:an/45:an.
    Ok, tack för tipset men förklara gärna varför

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: kalmar

Ok, tack för tipset men förklara gärna varför
    Då kan du dra elrör & sätta dosor m.m i det utrymmet utan att göra hål i plasten överallt.

9.    länk #9
    Lizzardos avatar
    Inloggad
    Då kan du dra elrör & sätta dosor m.m i det utrymmet utan att göra hål i plasten överallt.
    Skruva plyfa/spån och gips hade jag inte tänkt göra på liggande reglar, jag hade tänkt en stående gles utanför som installationsutrymme.
    Då borde jag väl kunna plasta efter 45:an?

Alternativet är iof att plasta efter 145:an, sätta en stående 45:a och sen skiva och gips.
    Senast redigerad av Lizzardo 2011-12-22 18:13

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Västra Götaland

jag kör också med 145-plast-45-OSB-gips. För att slippa punktera plasten vid eldragning. Har för mig att du kan sätta plasten upp till 1/3 in i isoleringen, från insidan räknat.

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: kalmar

Eldosor är ca 50mm djupa, jag hade monterat OSB:en liggandes på 45rna och gipsen ståendes.

12.    länk #12
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Att korsregla ger förutom möjlighet till ett installationsskikt lite mer brutna köldbryggor, dvs du får inte kallare lodräta områden på väggen, utan kalla punkter istället.
    Men väggens totala värmegenomgångsmotstånd blir dock inte så väldigt mycket bättre (tror jag alltså).
    Korsreglar du med 45x45 på utsidan får du inte sätta plasten mellan dessa reglar och huvudregelverket, ty där plasten hamnar i väggen är det såpass kallt (på vintern) att vattenångan fäller ut som vatten och kanske t.o.m fryser till is. Dvs du får skador väldigt snabbt.

Korsreglar du på med 45x45 på insidan av väggen kan du sätta plasten mellan, för här är det tillräckligt varmt för att de nämnda nackdelarna inte kan ske.
    Du kan givetvis spika 45x45 längs med befintliga reglar också, du behöver alltså inte just korsregla.

Alternativet är iof att plasta efter 145:an, sätta en stående 45:a och sen skiva och gips.
    Risken är att den innerväggen blir lite vek med endast 45x45 som reglar ...
    Kanske om du skulle sätta en 45x70 ...

edit:
    Själv har jag korsreglar i huset , på insidan, med 45x45.
    Så där har jag liggande regel men jag har ändå satt OSB-skivorna lodrätt och sen gipsen på dessa också lodrätt. Men obs, inga generalskarvar då mellan OSB och gips.
    Senast redigerad av Mikael_L 2011-12-22 18:35

13.    länk #13
    Lizzardos avatar
    Inloggad
    Tack för svaren

Då får det bli plast bakom en liggande 45 mm och sen osb/spån och gips på det.
    Då sparar jag iaf in på lite gles

Vad tror ni om isolering i taket, hur mycket bör man ha för att matcha väggarna?
    Senast redigerad av Lizzardo 2011-12-22 22:22

14.    länk #14
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Tack för svaren

Då får det bli plast bakom en liggande 45 mm och sen osb/spån och gips på det.
    Det blir fint det.
    Då sparar jag iaf in på lite gles
    Den som gläds åt liet har mycket att vara glad över.
    Vad tror ni om isolering i taket, hur mycket bör man ha för att matcha väggarna?
    Frågar du mig, 10% mer än i väggarna.
    Men jag vet att en del andra tycker det ska vara bortåt dubbelt så mycket i taket ...

15.    länk #15
    Suhaggs avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2009

Jag körde 170 och sedan liggande 45 för installationsutrymme. Bygger ett garage jag ska ha resten av livet då är det lika bra att gör det ordentligt resonerade jag.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42