Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: uppsala

Hur avsluta diff.plast mot golv?

Tips på hur man avslutar diff.plasten i garageväggen?

Har plastat väggarna på garaget och har skruvat på första lagret skivor på väggarna. Plasten ligger nu en 10 cm in på betongplattan, hur göra med detta? Bara skära rent mot syllen?

Skivorna slutar ca 15 mm från golv.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Västernorrland

Har du ingen insatllationszon innerst? Isf. hade du kunnat klämma plasten
    (med tex. en EPDM-tätning) mellan reglarna i installationszonen och betongplattan...

Nu vet jag inte riktigt hur du ska få til det?
    -Men att klämma plasten mot betongen mha. en tätning & en golvsockel kanske funkar?

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: uppsala

Tyvärr inget installationsskikt, väggarna blir bara 145 tjocka med isolering 95 mm stående och 45 mm liggande.

4.    länk #4
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Att bara skära rent mellan syll och betongen lär väl funka?
    Så gjorde jag i mitt garage iaf.

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Oct 2006
    Ålder: 38
    Län: Halland

Tyvärr inget installationsskikt, väggarna blir bara 145 tjocka med isolering 95 mm stående och 45 mm liggande.
    Då har du ju ett installationsskikt, du hade kunnat ha diffplasten på 95 regeln och sedan 45isoleringen.
    Skär rent mot syllen bara. Plasten blir klämd när gipsen kommer på plats.

6.    länk #6
    JOW
    Senior medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Uppsala
    Inloggad
    Ja, jag gjorde en annan lösning.
    Min plast stack också ut.
    Skar av den 3-4cm utanför gipsskivan, vek upp den på gipset. Häftade fast med häftpistolen.
    Sen är det framtid:
    Fogar springan med universalfog Sikaflex AT
    Sen sätter jag en golvsockel en masonitremsas höjd ovan betonggolvet.

Kan inte säga att det är något normalt sätt att göra det på, men så gjorde jag.

7.    länk #7
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Ja det finns ju olika sätt att göra det, och olika tankar.

Skär rent mot syllen bara. Plasten blir klämd när gipsen kommer på plats.
    Jag gjorde bara som verktygsgurun jag med. Både i hus och garage.
    Plasten går ner på sidan av syllen och under syllen syllisolering av liggunderlagstyp.

Japp, det blir lite lite öppet för fuktdiffusion här, men jag tror trots allt att det är ett vanligt förfarande, och som verkar fungera.

JOW's lösning är intressant i ett garage, då skyddas gipsskivan mot smältvatten och tvättvatten som kan bli i ett garage.
    Den som vet mest, gissar minst.

8.    länk #8
    Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Västra Götaland

Ja det finns ju olika sätt att göra det, och olika tankar.

Jag gjorde bara som verktygsgurun jag med. Både i hus och garage.
    Plasten går ner på sidan av syllen och under syllen syllisolering av liggunderlagstyp.

Japp, det blir lite lite öppet för fuktdiffusion här, men jag tror trots allt att det är ett vanligt förfarande, och som verkar fungera.

JOW's lösning är intressant i ett garage, då skyddas gipsskivan mot smältvatten och tvättvatten som kan bli i ett garage.
    I Huset (off topic) brukar man väl vika ut plasten ut på golvet, och sen lägga plast på hela golvet och sen typ parkett, och numera så finns det ju syllisolering med diffplast på som man oxå kan vika ut över golvet alt. vika upp på väggen...

Har du gjort så i hela huset eller bara i badrum och tvättrum, för där lär jag väl oxå skära av eller möjligen rulla ihop och klämma under nedersta 45x45 an på insidan av ytterväggen... se icopals monteringsavnisning för akvaden sid 10 i pdf:en

de som gör parkett brukar väl kräva plast under om man har betonggolv för att garantin ska gälla...

jag undrar väl lite hur man gör om man ska sätta klinker i huset (alltså i icke våtrum) det gör man ju ibland i garage oxå...
    Senast redigerad av Snailman 2011-12-22 17:24

9.    länk #9
    Matti_75s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro

Man lägger butylfog mot plattan för att sedan trycka fast folien i fogen.

10.    länk #10
    Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Västra Götaland

Man lägger butylfog mot plattan för att sedan trycka fast folien i fogen.
    Är det ett svar rent allmänt eller just på min fråga (vid klinker)

11.    länk #11
    Matti_75s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Örebro

Man kan använda det allmänt, men speciellt vid klinkers/ golvmattor. Vid parkett låter man den ligga ut på golvet för att sedan låta plasten som ligger under golvet överlappa minst 200 mm precis som någon tidigare påpekad.

12.    länk #12
    Jonas_Olofssons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

Någon som kan visa lite bilder på just detta med hur man avslutar diff.plasten i garageväggen?
    Euronom Keramex 35 VED panna.
    Acc tank 2500 L
    Solfångaranläggning
    Hus byggt-65 170m² +30m² garage (planerat tillbygge +61m²)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42