Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    MrH
    Nykomling Medlem: Aug 2005

Materialval för sockel till friggebod

Jag håller på med en friggebod men har en detalj som jag inte löst. På baksidan ligger marken högre än på framsidan men jag har ändå valt att göra ett vanligt bjälklag på plintar. På baksidan har jag valt att sluta med fasaden 50 cm ovanför bjälklaget och ska sätta en "vattenfast" skiva längst ned mot regelstommen.

Vad ska denna "vattenfasta" skiva bestå av? Jag kommer att fylla mot med singel. Jag har fått förslag på allt mellan Minerit (svindyrt) till pärmar i plast (okonventionellt). Vad skulle du rekommendera?

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: västerbotten

Det finns inte möjlighet till att gräva ut mer bakåt antar jag?

3.    länk #3
    MrH

Nej.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: örebro

Platonmatta eller liknande är nog vad man brukar använda.

5.    länk #5
    MrH

Ok, men vad ska jag använda bakom? Platon är väl mjuk?

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: örebro

bakom platon kan du ha nån skiva lr spika upp panel.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Oct 2011
    Län: Göteborg

Jag hade använt vanlig cellplastskiva. S100 eller liknande.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42