Nykomling
Medlem: Nov 2010
Län: Halland
Teknik för att byta ut ruttet knuttimmer i Jabo friggebod
Hej!
Vi har en Jabo Alpen, "en friggebod i 43 mm knuttimmer". På ena långsidan är 2 av timmerprofilerna ruttna och behöver bytas ut. Eftersom väggen är bärande och de 4 väggarna hålls ihop via, antar jag, "halvt-i-halvt" i hörnen undrar jag om någon har några tips på en teknik att byta ut timmerprofilerna utan att behöva såga av korsande timmerprofilers ändar?
Om någon undrar hur knuttimmershus ser ut kan ni klicka på länken
Är profilerna ruttna hela vägen, eller räcker det att byta del av sträckan?
Eftersom väggarna är självbärande och knuttimrade så kan du plocka bort två bräder mitt i utan att huset faller ihop, vill du vara extra säker kan du sätta ett par stödplankor vertikalt under tiden du tar bort de dåliga.
Förslag på en variant. Skaffa nya profiler plus lite extra material. Kapa bort ändarna på profilerna så de blir precis så långa att de går att stoppa in i väggen igen, mellan knutarna. De är väl spontade också kan tänka så det får du lösa antingen om det går att pressa/fälla in de två brädorna samtidigt, vilket är enklast om det går, eller så kan du fräsa bort insidan på noten på den undre brädan och ev sedan lägga in en list efteråt för syn skull.
Såga också ut urtag i ändarna på dessa två brädor som motsvarar tappen som normalt sett sticker ut, fast tvärtom, inåt alltså.
Såga sedan till ändbitar/knutbitar, som du sätter i utifrån i varje ände, du kan lämpligen tappa och limma dessa så sitter det nog fint sen.
Lycka till, och glöm inte berätta hur du gjorde till sist och hur det gick
Nykomling
Hej och tack, thomasx!
Tyvärr är de ruttna hela vägen. Boden är nog 20 år gammal och dessa två är de enda som är ruttna. De sitter inte ens på det värst utsatta stället så de måste varit defekta från början på något sätt.
Jag tror jag förstår det mesta. Jag kapar till ersättningsbrädorna så att de är kortare än den totala längd som de ruttna brädorna hade när de sattes in från början i boden och så sätter jag fast ändarna utifrån senare. Det jag inte riktigt kan visualisera är hur jag skall möta den korsande brädan från mötande vinkelräta vägg. Du skriver:
Nykomling
Hej, thomasx!
Jag skulle ju berätta hur det gick med panelbytet. Det gick tämligen bra. Jag mindes fel, det var de tre nedersta som var ruttna så det var bara att såga ut dessa med tigersågen. Orginalhörnena, som ju pajas när man byter ut panelen, kan lösas genom att den panel du sätter in görs lika lång som de gamla som tas ut, inkl hörnens längd. Då behöver man ju bara sätta dit kortlingar på andra sidan av hörnet. Inmålade och klara är det ingen som ser att det inte är orginal