8 797 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Är detta verkligen sant?
Sida 1 av 2
Jag har begärt in en del offerter på garage den senaste tiden. Har fått en offert från Lunqvist Trävaruhus på ett dubbelgarage på 7,2 * 7,2 meter enligt nedanstående specifikation:
Garage 7,2 x 7,2 H: 2,2
16 °
Väggblock med vindpapp, br: 1,2 m.
Takstolar , färdiga gavelspetsar.
Knutbrädor, vindskivor, takfotsbrädor, foder
takreglar för , underspikning, hammarband, syll
Stdpanel
Benders ytbh. 2-kup. Palemapannor
Monteringssats m. spik, sylltätning o betongplugg
2 st portöppningar på gavel
1 st förrådsdörr 9x20 (10°)
1 st fönster 10x5
45 x 145 Väggregel
Armerad kondensplast
Detta skall gå på 44 000 inkl. moms, men utan frakt.
Portar kan jag få 2 stycken för 11 000 (5 500 styck). Då har vi 55 000 + frakt + grund. Grunden bör då bli 51,84 kvadrat. Kan man klara sig med cirka 80 000 där? Jag vill inte ha golvbrunn eller något och spränga behövs inte, bara gräva och gjuta. Om vi sedan räknar frakten på 20 000 så gör jag väl ingen glädjekalkyl i alla fall. Med lite målarfärg och annat så talar vi en 175 000 cirka. Är detta ett rimligt antagande? Eller bör jag lägga till ännu mer?
Ja, jag vet att en port för 5 500 inte är väldens lyxport och att man antagligen kan välja till en massa fina extragrejer, men jag skall parkera bilen, gräsklipparen och liknande där, inte förvara kronjuveler.
Då till själva frågorna:
Känner ni till Lundqvist? Är detta något att ha?
Bör jag lägga på pengar på kalkylen? Är 200 000 mer korrekt? Vad är det jag inte tänkt på i så fall?
Brukar kommuner vara svåra på garage? Jag vet att innan nya lagen trädde i kraft tog det ungefär ett halvår att få bygglov. Hur är det numera, håller kommunen tidtabellen? Borde väl gå snabbare att godkänna ett garage än ett helt nytt husbygge?
Någon som vet en firma i Göteborg som är bra (och billiga) på att gjuta grunder?
Garage 7,2 x 7,2 H: 2,2
16 °
Väggblock med vindpapp, br: 1,2 m.
Takstolar , färdiga gavelspetsar.
Knutbrädor, vindskivor, takfotsbrädor, foder
takreglar för , underspikning, hammarband, syll
Stdpanel
Benders ytbh. 2-kup. Palemapannor
Monteringssats m. spik, sylltätning o betongplugg
2 st portöppningar på gavel
1 st förrådsdörr 9x20 (10°)
1 st fönster 10x5
45 x 145 Väggregel
Armerad kondensplast
Detta skall gå på 44 000 inkl. moms, men utan frakt.
Portar kan jag få 2 stycken för 11 000 (5 500 styck). Då har vi 55 000 + frakt + grund. Grunden bör då bli 51,84 kvadrat. Kan man klara sig med cirka 80 000 där? Jag vill inte ha golvbrunn eller något och spränga behövs inte, bara gräva och gjuta. Om vi sedan räknar frakten på 20 000 så gör jag väl ingen glädjekalkyl i alla fall. Med lite målarfärg och annat så talar vi en 175 000 cirka. Är detta ett rimligt antagande? Eller bör jag lägga till ännu mer?
Ja, jag vet att en port för 5 500 inte är väldens lyxport och att man antagligen kan välja till en massa fina extragrejer, men jag skall parkera bilen, gräsklipparen och liknande där, inte förvara kronjuveler.
Då till själva frågorna:
Känner ni till Lundqvist? Är detta något att ha?
Bör jag lägga på pengar på kalkylen? Är 200 000 mer korrekt? Vad är det jag inte tänkt på i så fall?
Brukar kommuner vara svåra på garage? Jag vet att innan nya lagen trädde i kraft tog det ungefär ett halvår att få bygglov. Hur är det numera, håller kommunen tidtabellen? Borde väl gå snabbare att godkänna ett garage än ett helt nytt husbygge?
Någon som vet en firma i Göteborg som är bra (och billiga) på att gjuta grunder?
Redigerat av moderator:
Medlem
· Stockholms län
· 221 inlägg
frakt brukar kosta runt 1500-2000kr+moms /lasbilslass, gör det där jag beställt material i alla fall.
Du skall dock alltid lägga på 10% på alla material för att täcka upp för spill, sen glömmer man grejjor mm så ett till påslag på 10% totalen är inte fel i själva budgeten så att man vet att man har pengar ifall något kommer upp.
Enligt nya PBL skall bygglovshanteringen inte ta mer än max ett visst antal veckor på kommunen, nånstans mellan 3 & 6 veckor tror jag, minns inte exakt. Det är dock inte säkert att din kommun hunnit skaffa sig resurser för att hinna med så snabbt, alternativt har de inte kommit ikapp ännu om de hade en hög liggande tidigare. Sen är det ju semestertider nu så om du lämnar in under semestern har du kanske ditt bygglov någon gång under augusti förutsatt att allt är komplett och stämmer med detaljplan.
Du skall dock alltid lägga på 10% på alla material för att täcka upp för spill, sen glömmer man grejjor mm så ett till påslag på 10% totalen är inte fel i själva budgeten så att man vet att man har pengar ifall något kommer upp.
Enligt nya PBL skall bygglovshanteringen inte ta mer än max ett visst antal veckor på kommunen, nånstans mellan 3 & 6 veckor tror jag, minns inte exakt. Det är dock inte säkert att din kommun hunnit skaffa sig resurser för att hinna med så snabbt, alternativt har de inte kommit ikapp ännu om de hade en hög liggande tidigare. Sen är det ju semestertider nu så om du lämnar in under semestern har du kanske ditt bygglov någon gång under augusti förutsatt att allt är komplett och stämmer med detaljplan.
Okej, frakten blev lite billigare än planerat då, verkar det som.simon_isacsson skrev:frakt brukar kosta runt 1500-2000kr+moms /lasbilslass, gör det där jag beställt material i alla fall.
Jag har ju egentligen tagit i vad gäller frakten och diverse för 20 000 kommer inte gå åt. Sedan så är garaget så att säga färdiga sektioner, så jag vet ungefär hur mycket som går åt och slipper nog spill. Har hjälpt en bekant att montera en byggsats tidigare, så jag vet ungefär hur det går till. Men visst, om vi lägger på lite så vi hamnar på 185 000 i budget, allting därunder är bara bra.
På cirka en månad? Oj, det trodde jag aldrig. Kommunen har alltid varit extremt långsamma där. Han jag känner som jag hjälpte med montering fick vänta 8 månader på sitt garage. Anledningen var att han skulle ha ett stort garage (bor på "landet") och behövde mycket förvaringsytor och därmed skulle kommunen utreda huruvida någon skulle bedriva näringsverksamhet där eller icke.
Byggloven får ta max tio veckor för lov inom planlagt område om ansökan är komplett när den lämnas in. Min kommun har sagt "Det klarar vi aldrig..." till mig.
Verkar ju lovande om byggloven går så fort. Jag vet att Samhällsbyggnad här nytillsatt två tjänster, så det kanske går då...
Som sagt var, jag har tagit i lite i kalkylen, om det blir som jag tror kommer det kosta runt 160 000 totalt.
Jag tackar injonil! Mannen som sammanställde offerten verkade väldigt tillmötesgående och skrev att det var bara att höra av mig om jag ville ha fraktpriser med mera. Funderar starkt på att göra det.
En fråga kvarstår: Någon som kan rekommendera någon firma som gjuter grunder i Göteborg?
Som sagt var, jag har tagit i lite i kalkylen, om det blir som jag tror kommer det kosta runt 160 000 totalt.
Jag tackar injonil! Mannen som sammanställde offerten verkade väldigt tillmötesgående och skrev att det var bara att höra av mig om jag ville ha fraktpriser med mera. Funderar starkt på att göra det.
En fråga kvarstår: Någon som kan rekommendera någon firma som gjuter grunder i Göteborg?
Verkar vara bra det där. Men tänk över detta med golvbrunnen en gång till. Vi har ett garage utan avlopp. det är et helvetet på vintern med smältvatten från bilarna. jag skall vila upp golvet efter semestern och lägga in en brunn. (eller två).
Jag funderar på om man skulle kunna göra garagegolvet med fall mot portarna istället? Då räcker det att ställa porten öppen ett tag så har vattnet runnit ut. Anledningen till att jag inte vill ha golvbrunn är att han jag berättade om tidigare som byggde garage fick en offert på 40 000 extra för brunnen. Kommunala regler som krånglar till det, tydligen.
Därför att det kostar en massa pengar att ta in folk som gjuter? Jag är inte speciellt händig, bygga en garagebyggsats klarar jag, med assistans från vänner (har gjort det förut), men gjuta är inte en sak jag kan. Dessutom kan jag väl knappast låta vattnet rinna rakt ut i ingenstans va? Och det kostar ju en massa extra med brunnen ändå?
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jo, visserligen kommer garaget ligga nästan bredvid den stenkista som finns för takavrinningen, det kanske fungerar att koppla ihop?
Men kostar det inte ett antal sköna tusen extra att gjuta in en brunn då? (Ja, jag är den snålaste mannen norr om Sidney).
Tja, lägga en lager betong så är väl kanske inte mer jobb än att spackla en vägg? Jag menar, jämna till det bara och låta torka. Sedan bör man väl minnas var man skall slå hål sedan.
Men kostar det inte ett antal sköna tusen extra att gjuta in en brunn då? (Ja, jag är den snålaste mannen norr om Sidney).
Tja, lägga en lager betong så är väl kanske inte mer jobb än att spackla en vägg? Jag menar, jämna till det bara och låta torka. Sedan bör man väl minnas var man skall slå hål sedan.
1500-2000:- /m2 får du nog räkna med för grunden.
Ska en ev. brunn kopplas ihop med kommunala avloppsnätet så ökar kraven.
I mitt fall var de ok att leda ut den i diket på sidan om garaget (regn o smältvatten då).
Ska en ev. brunn kopplas ihop med kommunala avloppsnätet så ökar kraven.
I mitt fall var de ok att leda ut den i diket på sidan om garaget (regn o smältvatten då).