Vi är ute efter en 15m2 friggebod och har en del specifika krav som gör att vi inte riktigt hittar rätt. Vi *kan* bygga lösvirke själva men det är ju det där med tiden...

• 15 m2
  • Pulpettak
  • Två rum, ett mindre och ett större
  • 150 cm bred dörr till stora rummet. Måste kunna få in åkgräsklipparen så här är bredden rätt kritisk. 140 cm *kan* gå om allt annat stämmer.
  • Dörrar på höga långsidan
  • Ska inte kosta sinnessjukt mycket
Det ska isoleras för plusgrader men inte nödvändigtvis över 10 grader. Detta kan vi göra själva.

Alla timrade som uppfyller de flesta kraven har inte pulpettak. Är det värt att bygga om taket kanske?
Timrat tycker vi är fult, men praktiskt att bygga, så planen är i så fall att regla för isolering på utsidan och sätta panel. På så sätt få en kraftig insida på väggarna "på köpet".
De med rätt form och dörrar kostar på tok för mycket.
Jag har gjort en ritning som i lösvirke kommer kosta ca. 17'000 oisolerat och 25'000 isolerat men då är det rätt mycket bättre doningar än byggvaruhusens grejer.

Några tips på bod som passar våra krav eller som är billig nog för att byggas om?

/Ola

Jag skulle absolut satsa på lösvirke då du har de kraven.Dessutom har du ju redan gjort en ritning/skiss.
Jag bygger nåt som liknar det du pratar om. Men jag gör ett förråd på 9m2 (3x3m) och resterande 2x3m blir ett sorts uterum.
Jag har tryckt virke som stomme 2x5" köpt på byggmax.
Sen har jag bondsågat 2x4" till väggar och takreglar. Dock kommer jag inte att isolera något.
Hittils är jag uppe i ca 8000:- och då har jag köpt allt regelvirke, ca 9m2 trall, leca block som plintar, plåttak.
Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.