Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Kommun

Garage luktar illa. Åtgärder?

Garaget är byggt 1981. Grunden är från marken sett betong, plastfilm, isolering, spånskiva och sen ligger det plastmatta på det som golv. Ventilationen är passiv frånluft. På vintern har jag 5-6 grader.

Saken är den att det luktar väldigt unket i garaget. Går jag in i 5 minuter och sen ut så luktar kläderna. Det är framförallt vintertid som lukten kommer.

Min besiktningsman sa att om jag får problem med lukt så ska jag ta bort plastgolvet. Räcker det tror ni? Och vad lägger jag förslagsvis för nytt golv?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Uppsala

Använder du garaget som garage, dvs bil/fordonsförvaring eller som förråd/hobbyrum? Troligen det sistnämnda.
    Finns det reglar eller har du enbart cellplastisolering under spånskivan? Hela konstruktionen är som gjord för att binda fukt som kommer från under betonggolvet, tyvärr så byggde man ju på det sättet för 30-40 år sedan.

Din besiktningsman har nog rätt - delvis. Jag tror inte att det räcker med att ta bort plastmattan enbart (som jag förstår det) när du har plastfilm närmast betonggolvet, det blir i alla fall kvar fukt under plastfilmen.
    Om du verkligen vill bli av med lukten så måste du, som jag ser det:
    - riva hela golvkonstruktionen ner till betongen
    - kontrollera syllarna, är de tryckimpregnerade? Mät fukthalten. Fuktiga syllar kan ge ifrån sig en frän lukt.
    - rengöra, dammsuga, behandla med fungicidmedel (heter det så, tex Boracol), du har troligen någon slags
    mögelsvamp i betonggolvets ytskikt. Spackla vid behov.
    - lägga platonmatta (se Platons beskrivningar). Beroende på golvets yta kan det kanske vara lämpligt med en
    utsugningsfläkt, annars ventilation via golvsocklarna.
    - därefter cellplastisolering, foam eller grålumppapp, spånskiva och ev plastmatta, följ Platons anvisningar

Hoppas att jag inte skrämt upp dig alltför mycket, någon annan får gärna tycka till

3.    länk #3

Garaget är på 70kvm och bilen står i en del men direkt på betonggolv. Övrig yta är av typen jag beskrivit. Syllarna är tryckimpregnerade och är fräscha. Det luktar mer i rummen med plastmatta jämfört med där bilen står. Jag nyttjar ju inte rummen mer än till förvaring och hobbyfix men det är ju ändå trist när saker man har där får lukten i sig.

Känns som lite väl stort projekt att slita upp allt golv när man har det som förvaring enbart. Huset har högre prio då Tänkte om man kan göra en lättfix eftersom besiktiningsmannen hävdade det berodde på plastmattan som är för tät. Om han hade sagt jag måste riva upp allt golv så hade ju läget blivit annorlunda när köpet gjordes.

I besiktningspapperen har han dock inte nämnt detta men jag var med vid besiktningen då han sa detta. Enda han skriver är att det är platta på mark och att det är en riskkonstruktion.
    Senast redigerad av Bricco 2011-02-27 19:54

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Uppsala

Jag förstod inte att det var flera rum på en gemensam platta. Att det luktar mindre där bilen står beror ju på att fukten ventileras bort, i övriga rum ligger fukten kvar med ev mögelsporer.

Tyvärr är jag lite luttrad när det gäller den här konstruktionen, men jag vet att Platons metod fungerar, hade en gång ett hus med "gammal platta på mark". Kanske det blir något bättre om du tar bort plastmattan.

Ja, besiktningsmännen gör det ju enkelt för sig när de skriver "riskkonstruktion", vilket då i praktiken innebär krav på en fördjupad kontroll.

Det låter rätt att prioritera huset, lycka till

5.    länk #5

Mitt garage fortsätter att lukta apa. Eftersom garaget är byggt tätt av någon anledning så undrar jag om en luftavfuktare skulle få bort lukt och fukt?

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Halland

Själv är jag överkänslig mot mögel och hade sett till att bli av med det, men det minsta jag hade gjort är att ta bort plastmattan och köra hårt med avfuktare, då kan du hålla nere fukthalten för att bromsa upp den mikrobiella tillväxten, men möglet finns ju fortfarande kvar. Men jag hade inte klarat att bo kvar i det.
    Troligtvis blir det bättre och lite mindre lukt men inte helt bra innan du/ni tar tag i det verkliga problemet.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42