Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Kutte Heitmanns avatar
    Junior medlem Medlem: Oct 2008
    Ålder: 58
    Län: Kristianstad

Golv vad?

Hej håller på med en renovering av kåken och har kommit till den delen som har varit garage för men nu är denna uppdelad i två avdelningar, del 1 är pannrum och tvättstuga med klinkat golv sedan del 2 som fortfarande är orört.
    Tanken med detta utrymme är att det skall bli data gässtrum med en eventuell bar.
    Problemmet jag önskar få hjälp med är golvet. Det är nu en oisolerad gjuten platta som släpper igenom en del fukt.
    Vill att det inte skall bli för kalla golv. Och klinkning är ute ur bilden inte ens med golvvärme.(för dyrt)
    Så tips på vad jag kan använda som mellanlager. Det jag vill lägga som golv är laminat eller parkett.
    Har en idé frigolit med en 19mm spånplatta sedan laminat. Hmmm nu när jag skriver detta så upptäcker jag attt den kanske inte är så bra, vet ej hur frigoliten stoppar fuktvandringen upp till spånplattan????

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: västerbotten

http://www.nivellsystem.se/sv/
    detta funderar jag på i min groventré (i ett år nu) men det verkar vara en lösning
    som är hållbar för framtiden .Har samma problem som du fast tidigare ägare
    har lagt plast mot betongen reglat upp direkt mot betong isolerat (gullfiber) mellan reglarna
    sedan spån och laminat denna lösning är iskall
    Senast redigerad av Löven4ever 2011-01-30 10:08 Anledning: klantade mig...
    Att måla direkt på tapet är som att
    sminka en gris .....

Det blir inte bra men en viss skillnad....

3.    länk #3
    Kutte Heitmanns avatar
    Junior medlem Medlem: Oct 2008
    Ålder: 58
    Län: Kristianstad

Jaha

http://www.nivellsystem.se/sv/
    detta funderar jag på i min groventré (i ett år nu) men det verkar vara en lösning
    som är hållbar för framtiden .Har samma problem som du fast tidigare ägare
    har lagt plast mot betongen reglat upp direkt mot betong isolerat (gullfiber) mellan reglarna
    sedan spån och laminat denna lösning är iskall
    Ja den har också varit med men kan säga att jag var och kollade ett mivellgolv när vi hade den andra kåken och varma golv vet jag inte men det beror ju på hur det sätts in.Med ventilation och tillskottsvärme så kanske det kan fungera..
    För här skall det ju hållas en jämn temperatur inte för stora differenser.Då har man ju en fuktpåverkan.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: västerbotten

Jag tror att denna lösning ändå är bättre pga fukten .
    den varmaste lösningen är säkert din första idé som jag
    själv varit inne på men då måste man ändå lufta plattan
    på något vis .sen är det ju ganska dyrt men man kan säkert
    göra en egen variant ...
    Att måla direkt på tapet är som att
    sminka en gris .....

Det blir inte bra men en viss skillnad....

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42