Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: uppsala

Garagebygge, del 2 : Isolering?

Håller på garaget och är väl så gott som klar med stommen och ska till att isolera och skiva. Diffspärr har jag förstått att man ska ha om man har för avsikt att ha varmt i garaget, men var placera denna om stommen är 95x45 med liggand 45x45 innanför? Dvs väggen tar totalt 140 mm isolering.

Tack på förhand

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jul 2005

Närmast varma sidan

Men i ditt fall hade jag lagt den på stommen och spikat liggande 45x45 utanpå plasten så kan du dra all el i det lagret utan risk för att punktera plasten.

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Jan 2004
    Län: Västernorrland

just precis.

diffspärren kan sitta upp till 1/3 in i väggen från varma sidan räknat. I ditt fall blir det därmed lagom att sätta den mellan 45X45 och 45X95

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: uppsala

Tack för era svar, då kör jag enl. 1/3-principen.

Ytterligare fråga, anser församlingen att det är förtidigt att gå igång med isolering och plastning redan nu?

Saken är den att jag först den 18/1 fick porten monterad och bygget påbörjades i november 2010, vilket medfört en hel del snö och frost på stommen. Kan man fuktmäta, eller säkrast att helt enkelt vänta till i vår?
    Känns våldsamt oekonomiskt att slå fart på en byggvärmare så här mitt i vintern.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Västra Götaland

Det som får mig att avstå från att isolera nu, är att jag sett att det läcker in lite vatten mellan utegips-skivorna när det regnar på bra. Tänkte vänta med isoleringen tills jag har satt panelen, vilket dröjer tills det blir varmt nog att måla. Däremot tänkte jag gå på och sätta glespanel och börja isolera innertaket.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42