Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2008
Län: uppsala
Garagebygge, del 2 : Isolering?
Håller på garaget och är väl så gott som klar med stommen och ska till att isolera och skiva. Diffspärr har jag förstått att man ska ha om man har för avsikt att ha varmt i garaget, men var placera denna om stommen är 95x45 med liggand 45x45 innanför? Dvs väggen tar totalt 140 mm isolering.
Men i ditt fall hade jag lagt den på stommen och spikat liggande 45x45 utanpå plasten så kan du dra all el i det lagret utan risk för att punktera plasten.
Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2008
Län: uppsala
Tack för era svar, då kör jag enl. 1/3-principen.
Ytterligare fråga, anser församlingen att det är förtidigt att gå igång med isolering och plastning redan nu?
Saken är den att jag först den 18/1 fick porten monterad och bygget påbörjades i november 2010, vilket medfört en hel del snö och frost på stommen. Kan man fuktmäta, eller säkrast att helt enkelt vänta till i vår?
Känns våldsamt oekonomiskt att slå fart på en byggvärmare så här mitt i vintern.
Fullvärdig medlem
Medlem: Nov 2009
Län: Västra Götaland
Det som får mig att avstå från att isolera nu, är att jag sett att det läcker in lite vatten mellan utegips-skivorna när det regnar på bra. Tänkte vänta med isoleringen tills jag har satt panelen, vilket dröjer tills det blir varmt nog att måla. Däremot tänkte jag gå på och sätta glespanel och börja isolera innertaket.