Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: uppsala

Fästa syll och takstolar?

Två frågor:

1. Hur fäster man lämpligast syllen (45x120) i gjuten betongplatta med L-stöd 300mm?

2. hur fäster man takstolarna i hammarbandet? Räcker det med kraftigare plåtvinklar?

Tack på förhand.

// Erik

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Oct 2006
    Inloggad
    1. expanderspik, den ser lite löjlig ut men jag tror inte den går att dra upp
    2 Jag har spikat eller skruvat underifrån genom hammarbandet upp i takstolen
    2b. vinklar är inte fel heller.

Protte

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

1. Expanderspik, expanderbult, betongskruv eller liknande.
    2. Hålband, plåtvinklar, spikning, gaffelankare -eller liknade flersidigt byggbeslag
    se tex: http://www.joma.se/index.php?action=viewprodcat&id=13

Vad man behöver beror på byggnadens storlek och geometri samt takets vikt.
    Lätt tak - Kraftigare infästning. Det blir lyftande krafter av vinden som måste förankras.

4.    länk #4

Tack för svaren...

http://biltema.se/sv/Bygg/Skruv-och-.../Expanderbult/

Skulle ovan i M8X115 duga? Hur tätt? cc100?

Gaffelankare, går det som stadigare än hålband?
    Det kommer att ligga ett betongpannetak på garaget.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

M8x115 cc100 låter "normalt". Går det jämnt upp med en 25 pack från biltema då?

Gaffelankare blir stabilare eftersom de är styvare än ett hålband då de normalt är av tjockare metall.
    Vilken typ av infästning som är "bäst" beror till stor del på hur konstruktionen ser ut. Det skall ju gå att spika fast också.

6.    länk #6
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Jag använde upp ett paket med 50 st M8 betongexpanders av liknande modell från BT du länkade till, till 44 löpmeter yttervägg, så ca cc100 blev det här, och det kändes lagom.
    Husets och takets vikt samt den relativt låga vindprofil en 1,5 planare med förhöjt väggliv utgör tror jag förhindrar lyftkrafter vid syllen. Men jag använde sån där 1cm tjock cellplast som syllisolering, och den ville jag pressa ihop någorlunda likartat överallt.
    Ja kort och gott, cc100 räcker nog.

Jag köpte däremot ett paket av något kvalitetsmärke (!?) från min lokale byggvaruleverantör men gav lite mindre än Biltema-pris ändå ...

Till takstolar körde jag med Byggmax billiga spikplåtvinklar 90x90 för 4,75 st.
    http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-234290.aspx
    Två på varje ände av takstolen, dvs 4/takstol.
    Jag spikade med 3-4 spik/fläns, dvs ca 8spik per plåtvinkel.
    Jag vill minnas att vi först satt med en ankarskruv/fläns, av ej typgodkänd sort, sen spikade vi med 3 typgodkända ankarspikar per fläns. Detta pga det ohyggliga priset på typgodkänd ankarskruv.

Jag tror en klenare plåtvinkel också skulle räckt hållfasthetsmässigt, men denna lite större plåt gav lite mer stadga till takstolen under resningsskedet, innan man fått dit alla strävor, stöttor och sånt.

Gaffelankare kan ibland bli lite ivägen för kommande vägginklädnad och sen blir det lite knepigt när en takstol inte har en regel precis under sig. Jag skulle inte valt det.
    Den som vet mest, gissar minst.

7.    länk #7
    FredrikRs avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2006
    Län: Dalarna
    Inloggad
    Vinkeljärn för takstolarna här med.
    1st på var sida, skruvades med ankarskruv.

Sen som många redan sagt så kommer ju betongpannetaket vilja hålla det på plats så att säga.
    Men det underlättar ju resning och inpassning av takstolar om de står stadigt tiden innan råsponten?, pappen och pannorna är på plats.

8.    länk #8

Tack för alla svar, köpte mig gaffelankare och M10x120 expander.

Nu till nästa problem, hur långt in på plattan ska man borra?
    Testade först 60 - 70 mm från ytterkant, där sprack det duktigt :-(
    Nu körde jag 145 syll med 10 mm överhäng samt borrade 90 mm från ytterkant, där verkar det dra, men är det för långt från centrum av syllen?

// Erik

9.    länk #9
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Du drar inte expandern för hårt då?
    Det bör röra sig om ca 30Nm, dvs långt ifrån "för kung och fosterland".

För denna betongexpander anges min kantavstånd för M10 till 100mm, vilket stämmer med vad du kommit fram till. Men jag tror ändå något är fel, säkerhetsmarginalen är ju alldeles för liten då.
    http://katalog.essve.se/webspeed/kat...dokid=wc398822

Sen borde du valt M8 istället.

10.    länk #10
    Gudfader Medlem: Oct 2006
    Inloggad
    Eller expanderspik.

Protte

11.    länk #11

Nej det sprack redan innan jag hunnit få nåt hål att stoppa expandern i...
    Dvs redan första borrcentimetern.

Hur tjock brukar cellplasten vara på L-stöden? Kan det vara att jag har för tunt med cement?
    Tyvärr hann jag inte mäta innan de var och hällde på cementen.

12.    länk #12
    Banned Medlem: Sep 2010
    Län: Stockholm

Den är 5 cm och sen sluttar den in/ner mot plattan.

13.    länk #13

Har ni några bra tips på hur jag skall fortsätta?

Byta till M8x115 expander? Onödigt påfrestande med M10? (Har bara satt 4 av totalt ~30 plugg )

Är det lugnt att borra 50 - 60 mm djupt 90 mm in från plattans ytterkant?

Med spikplugg blir det ju till att borra än djupare och då säkrare frigolitkänning (inte bra gissar jag)

// Erik

14.    länk #14
    Banned Medlem: Sep 2010
    Län: Stockholm

Prova med att borra lite snett inåt plattan, och gå över till expanderspik. Normalt lägger man inte värmeslingan ända ut i voten - för du har väl värmeslinga? Och då brukar man borra lite - väldigt lite snett in.

15.    länk #15
    Mikael_Ls avatar
    Inloggad
    Nu till nästa problem, hur långt in på plattan ska man borra?
    Testade först 60 - 70 mm från ytterkant, där sprack det duktigt :-(
    Vad menar du här egentligen, 6-7 cm från utsida kantelement, dvs du har först 5 cm cellplast.

I så fall borrar du alltså 1-2 cm från själva betongkanten, och beroende på vilket fabrikat det är på L-elementen kan du nå frigolit redan 2 cm ner.
    Då kommer det inte funka med någon betongexpander alls. Du måste längre in på plattan och få ordentligt med betong att fästa i.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42