Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-09-08, 21:24
|
|
|
Nykomling
Medlem: aug 2010
Län: Västra Götalands
|
Lås till garage
Hej!
Håller för tillfället på att se över garaget på vårat nyinköpta hus. Har lite funderingar över vad för lås man borde ha. Porten är en dubbel slagport med en "tilläggsklaff" längst upp för ännu högre öppning. Detta är enda ingången i garaget, det finns alltså ingen separat gångdörr. Den vänstra porten stängs med en garageregel (spanjolett) som går i betonggolvet nere och klaffen uppe. Den högra porten stängs idag med ett AD-lås, tror det är denna modell http://www.jula.se/ad-las-123234 som Jula säljer. Denna är ju monterad på insidan och slutblecket är insidan av motsatt port. Jag vill sätta in ett godkänt lås då jag har en del prylar, samt en bil, av lite högre värde som förvaras här. Problemet är bara att jag inte vet exakt hur jag skall göra detta. Det finns ju ingen plats i porten för att sätta i en låskista för ett godkänt lås. Detta är dock det som jag helst av allt vill ha, gärna då med samma nyckel som till ytterdörren på huset. Kan man fräsa ur detta eller hur gör man isåfall? En annan, billigare, lösning jag tänkt på är ett vanligt "containerlås". Typ en plattjärnsbom, detta kompletterat med ett godkänt hänglås. Detta är ju dock inte lika trevligt på ett garage bredvid huset. Vad tror ni? Vad hade ni gjort? |
|
2010-09-08, 21:38
|
|
|
Moderator
Medlem: jun 2009
Län: Uppsala
|
Jag monterade ett tillhållarlås i min port som är likadan som din förutom tilläggsklaffen (vilket jag vart avundsjuk på nu eftersom jag ska bygga om min jeep
var bara att följa beskrivningen och borra ur hålet efter den i princip, sen använde jag ett litet frässtål som man monterar i borrmaskinen. Var inte speciellt svårt och fungerade utmärkt. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|